Reinfeldts nederlag i Swift-striden

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 12:30 CET

EU-parlamentet röstade idag nej till Swift-överenskommelsen mellan USA och EU. Detta trots en intensiv lobbykampanj från USA, med bland annat brev från utrikesminister Hillary Clinton till parlamentets ordförande (bifogas).

Swift handlar om att ge USA tillgång till information om banktransaktioner i EU.

- Jag är jättenöjd med att parlamentet äntligen sätter ner foten i den här frågan, säger Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker. Det finns ingen anledning att utbyta data om alla dessa transaktioner, det innebär registrering av vanliga människor som inte ens är misstänkta för  brott. Terrorism och dess orsaker måste bekämpas, men inte till priset av grundläggande rättigheter.

Svensson anser dock att största orsaken till nejrösten idag var det svenska ordförandeskapets agerande med Fredrik Reinfeldt i ledningen.

- Svenskarna lämnade in Swift-förslaget just innan det nya Lissabonfördraget trädde i kraft i höstas, i det enda syftet att förekomma parlamentets ökade makt. Ledamöterna tycker illa om sådant, så rådets nederlag idag bör Reinfeldt ta på sig.

- Jag själv röstade jag dock nej både mot innehållet och mot hur ärendet har hanterats.

Bilaga: Hillary Clintons brev till EU-parlamentets ordförande
Brevet finns även här: http://www.vguengl.org/showPage.php?ID=2010

För mer information, kontakta:
Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 070 633 13 46
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Blogg http://www.evabrittsvensson.se
Twitter http://twitter.com/EvaBrittEU
Hemsida: www.vguengl.org (foton finns i "Pressrummet")