Citat AB

Rejäl vinstökning för Citat

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2005 12:11 CEST

Bureägda kommunikationskoncernen Citat visade ett starkt resultat under årets tredje kvartal. September var den enskilt bästa månaden i Citats historia.

Citatkoncernen har gjort en ordentlig upphämtning från tidigare år. Den positiva utvecklingen fortsatte även under det tredje kvartalet. Rörelseresultatet på 6 MSEK ger en rörelsemarginal på 7,3 procent. Nettoomsättningen nådde 80,5 MSEK.

Det totala rörelseresultatet efter årets nio första månader uppgick till 20 MSEK, vilket är en förbättring med hela 150 procent jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för januari till och med september är 281 MSEK, vilket ger en organisk tillväxt om 10 procent.

Resultatet för september är det bästa för en enskild månad i Citatkoncernens 16-åriga historia.

- Fjolårets resultat var bland annat en följd av de bolagsköp vi gjort. Att vi nu levererar så god vinst ser jag som ett uttryck för att kunderna gillar den unika bredd av marknads- och informationstjänster som vi numera erbjuder. Vår starka orderingång är mycket glädjande, säger Magnus Lundblad, vd för Citatkoncernen.

Under tredje kvartalet har Citat skrivit avtal med bland annat Vattenfall, Volvo Cars, TeliaSonera, Huddinge kommun och SEB Enskilda Bank.

Stockholm, den 28 oktober 2005

CITAT AB

För ytterligare information kontakta:
Magnus Lundblad, vd Citatkoncernen, 031-701 57 21, 0708-77 77 62
Håkan Juserius, Ekonomi- och finanschef Citatkoncernen, 031-701 56 34, 070-669 48 88

Pressmeddelandet finns även att hämta på Citats hemsida, www.citat.se.

Citatkoncernen hjälper marknads- och informationsavdelningar till en bättre vardag. Citat erbjuder en kombination av konsulttjänster, systemlösningar och produktion. Citat har drygt 300 medarbetare och kontor i Stockholm, Göteborg, Västerås och Helsingborg. Ägare är Bure Equity AB. Citat har många av Sveriges större företag som kunder t ex Volvo, Ericsson, AstraZeneca, H&M, TeliaSonera, SEB och ABB.