Exportrådet

Reklam Sveriges nästa exportbransch?

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2003 12:55 CEST

Svensk reklam och design skördar internationella framgångar inom flera olika områden. Detta är den Göteborgsbaserade reklambyrån Forsman & Bodenfors ett gott exempel på. Under våren har man vunnit priser vid flera internationella reklamtävlingar.

Senaste priset vanns i midsommarhelgen på reklamfestivalen i Cannes - Cannes Lions. Där vann Forsman & Bodenfors ett Grand Prix i Cyber Lions (on-line-annonsering) för lanseringskampanjen på nätet för Volvo XC90 och guld för samma kampanj inom kategorin websites.

I USA belönades deras designbyrå Happy Forsman & Bodenfors i maj med en Grand Clio i "Clio Awards", som är världens största reklamtävling. Priset gavs för en bok om papper som skapats för Arctic Paper. Dessutom kammade Happy Forsman & Bodenfors hem silvermedaljer för både Röhsska Museet och Arkitekturmuseet i samma tävling. I New York belönades byrån för några veckor sedan med två guld, tre silver och ett brons i designtävlingen The One Show.

- Reklam är en potentiell exportvara för Sverige. Det här skulle kunna bli som musikbranschen, säger Sven-Olof Bodenfors, en av grundarna till Forsman & Bodenfors tillika styrelsemedlem i Exportrådet.

Reklamområdet ingår i det nya begreppet svensk upplevelseindustri tillsammans med bland annat design, mat, mode, musik och konst.

Upplevelseindustrin är och kommer i framtiden att betyda mycket för svensk export och svensk tillväxt. Upplevelseindustrin står idag för ca 9 procent av Sveriges BNP, ca 190 miljarder SEK. Runt 370 000 människor är verksamma inom denna industri.

Den svenska upplevelseindustrin har alltmer börjat formulera sig och syns internationellt i form av olika livsstilsprojekt, där organisationer som Exportrådet, Turistrådet och Svensk Form vill visa upp svensk spjutspetskompetens.

För ytterligare information kontakta:

Sven-Olof Bodenfors, VD Forsman & Bodenfors, tel: 031-17 67 30, mobil: 0705-905942

Anders Kornestedt, creative director, Happy F&B AB, tel: 031-339 62 00, mobil: 0705-86 12 03

Helena Olsson, informatör Exportrådet tel: 08-783 8546, mobil: 0708-81 8693

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.