Redaktörerna i Stockholm AB

Rekoismen här för att stanna – premiär för REKO

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 17:52 CEST

Nu lanserar KRAV premiärnumret av REKO
– en ny tidning med hållbart tema

Rekoismen är den snabbt växande livsstil som handlar om att ta ansvar för miljön och andra människor, utan att för den skull offra sig och få ett tråkigare liv. Ordet är myntat av trendanalytikern Christina Cheng.

Måndagen den 8 september är det premiär för REKO. Tidningen tar avstamp i den gröna våg som inte längre bara omfattar en klick puritaner som är emot allt vad konsumtion heter. Dagens miljörörelse handlar i stället om att allt fler människor vill konsumera och leva klokare – utan att behöva kompromissa med kvaliteten.

REKO innehåller skilda ämnen som mat, mode, boende, arbetsliv, resor, teknik och kultur. Intentionen är att aldrig underskatta läsarna eller skriva dem på näsan. I stället ska tidningen ta rekoism-journalistiken till en ny nivå. Som chefredaktören skriver i sin ledare:
”Det är REKO-stajl: att berätta historier som får tankarna i rullning och att prata med folk som funderar lite extra över sakernas tillstånd. Men innehållet i REKO ska upplysa dig – inte ge dig dåligt samvete. Vi som gör REKO vill peppa alla små steg mot en bättre värld och lobba för en sundare livsstil. Vi hoppas att REKO ska ge dig förströelse av bra kvalitet och samtidigt vara smart, snygg och framför allt engagerande.”

Bakom REKO står KRAV, en av Sveriges mest kända opinionsbildare i dagligvaruhandeln. För visst är det så att det grön-vita märket på matvarorna också fungerar som en åsiksgenerator. Folk har åsikter om KRAV och om ekologisk mat.
– Vi kan tillsammans med våra partner i branschen skapa en vilja att förändra, och det är det vi vill uppnå med REKO, säger Jakob Falkerby på KRAV.
Jakob Falkerby är chefredaktör för REKO som produceras i samarbete med Redaktörerna i Stockholm AB.

För mer information, kontakta gärna:
Chefredaktör Jakob Falkerby / 070-345 13 16 / jakob@magasinreko.se
eller redaktionschef Åsa Rydén Antonsson / 073-699 26 97 / asa@magasinreko.se

FAKTA REKO
Utgivare: KRAV
Redaktionell produktion: Redaktörerna och KRAV
Samarbetspartner: Coop och Kraft & Kultur
Annonsförsäljning: Ad 4 you media
Utgivningsfrekvens: 4 nummer/år
Upplaga nr 1: 50 000 ex
Försäljningsställen: Coop-butikerna samt utvalda kiosker och bensinmackar
Pris i butik: 29 kronor