Rifum AB

Rekord i antal gesällbrev: Elva avlägger prov inom Träakademien i Kramfors!

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 19:54 CEST

Ett svårslaget rekord är på väg att sättas vid Träakademien i Kramfors.

I maj avlägger nämligen elva studenter gesällprov! Sju möbeltapetserare, tre smeder och en möbelsnickare.

Frågan är om någon utbildning kan stoltsera med ett sådant facit? Åtminstone inom möbeltapetsering har ingen haft så många gesäller sedan 1993!

Mittuniversitetets Möbel- och byggnadshantverksprogram, som erbjuds vid Träakademien i Kramfors, räknas som en av Sveriges allra bästa hantverksutbildningar.

Här utvecklas unik yrkesskicklighet med hantverket i centrum och kulturarvet som inspirations- och kunskapskälla. Möbeltapetserare, Smeder, Möbelsnickare och Byggnadsvårdare utbildas till hantverkare med teoretisk kunskapsbredd som för yrkesskicklighet och traditionellt hantverkskunnande in i framtiden.

-Vårt mål är att bli ledande i norra Europa, säger verksamhetsutvecklaren Göran Mellander.

Gesäll kommer av det tyska ordet gesell som introducerades på 1400-talet och kom till Sverige under 1600-talet då det trängde undan den tidigare benämningen sven. Än idag är ett avlagt gesällprov ett bevis på den yrkesskicklighet hantverkaren har visat genom utbildning och praktik. Varje år delar Hantverksrådet ut mellan 800 och 1000 gesällbrev inom 75 yrkesgrupper.

Efter utbildning inom ett hantverksyrke kan studenten visa sin kompetens genom ett gesällprov. Gesällbrevet är också ett bevis att hantverkaren uppfyller branschens krav på yrkeskunnande. Brevet är även en internationell legitimation för kompetensen och ger innehavaren större chans till arbete inom sitt hantverk, både i Sverige och utomlands.
För att få Gesällbrev måste hantverkaren ha genomfört den utbildning och praktik som krävs i yrket och därefter ha avlagt ett Gesällprov som granskas enligt branschens fastställda krav.

Inom till exempel Möbeltapetsering är bedömningen för att få ett Gesällbrev hård. Provet skall genomgå tre granskningar under tiden provmöbeln görs och skall bedömas i hantverkskvalitet, val av material och metod.

Utdelningen av årets Gesällbrev i Kramfors sker i samband med den årliga examensutställningen på Babelsberg den 28 maj 2014.

Mer upplysningar:

Göran Mellander, Verksamhetsutvecklare Träakademien i Kramfors,

telefon 070-578 05 61

Högupplösta foton samt artikel om Träakademien och möte med en av gesällerna, kan fås kostnadsfritt från Rifum, PR, Media & Kommunikation, johngraff@telia.com.