Nordnet Sverige

Rekordhög aktivitet under tredje kvartalet

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 10:24 CEST

Under tredje kvartalet gjorde Nordnet totalt 1 542 178 avslut i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Luxemburg (genomsnitt 23 456 per dag), vilket är flest antal avslut någonsin under ett kvartal. Av avsluten stod Sverige för 44% och övriga marknader för 56%.

September månad med totalt 535 586 avslut (genomsnitt 24 345 per dag), var efter augusti den näst mest aktiva enskilda månaden någonsin.

”Aktiviteten har ökat på alla marknader men det är framförallt våra norska kunder som ökat sin aktivitet eftersom Oslobörsen har varit så glödhet”, säger Jessica Gertun, informationschef på Nordnet.

Nordnet

19 871

Snitt per dag juli-sept 2004
7 695

Tabell: Nordnets avslut under första, andra och tredje kvartalet 2005 samt tredje kvartalet 2004.

Källa: Nordnet

Ökat intresse att handla aktier på andra marknader
Av september månads 24 345 avslut per dag gjordes 1853 på någon annan börs än kundens hemmabörs. Det motsvarar närmare 8% av antalet avslut. Motsvarande siffra för samma period för ett år sedan var 2%. OMX ambitioner att integrera den Nordiska aktiehandel ligger i linje med kundernas stigande intresse för utländska aktier.

”Flera av våra kunder har fått upp ögonen att handla aktier på andra marknader än sin hemmamarknad. Störst intresse ser vi bland våra danska kunder där närmare var fjärde aktieaffär görs på någon annan börs än Köpenhamnsbörsen” säger Jessica Gertun.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, Informationschef, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

The Nordnet Group provides user-friendly and cost efficient services to private investors and companies within share trading, mutual fund investments and pension savings plans. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on the Stockholm Stock Exchange. Nordnet Securities Bank AB is the leading Internet broker in the Nordic region with more than 100 000 clients in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnetpankki.fi, www.nordnetonline.de and www.eurotrade.lu.