elskling AB

Rekordhögt intresse för fast elpris

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2013 13:38 CEST

Dagens statistik från SCB visar att 34 463 hushåll och 3 375 företag bytte elbolag i april. Det är 2 procent färre än motsvarande månad i fjol (34 049 hushåll samt 4 666 företag). Av de hushåll som bytte elhandelsbolag på elskling.se i april valde rekordhöga 65 procent fast elpris. Bland dessa var fastprisavtal med ett års bindningstid populärast och stod för 36 procent.

Det rekordlåga intresset för rörligt elpris innebär ett trendbrott för 2013. Under det första kvartalet ökade andelen som valde rörligt elpris från 36 procent i januari till 40 procent i februari och 46 procent i mars. I april bröts trenden då endast 35 procent tecknade rörligt elavtal. En möjlig förklaring är att många hushåll tycker att det är bäst att binda elpriset under vår- och sommarhalvåret. Detta eftersom spotpriset oftast är lägre under denna period jämfört med vinterhalvåret.

– Elpriset har utvecklats sidledes till svagt neråt under de senaste månaderna. Prisnivån på fasta avtal har troligen nått en nivå som hushållen känner sig mer komfortabla med. Därför väljer en högre andel att binda sitt elpris. På så sätt vet de vad elen kommer att kosta under avtalsperioden, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Elskling lanserade nyligen en ny tjänst som även ska hjälpa företag att hitta rätt i elavtalsdjungeln. Tjänsten är kostnadsfri för företagen och intresset är stort med fler och fler företag som hittar till sajten. Ambitionen är att inom kort, så snart informationen blir statistiskt signifikant, även börja rapportera kring företagens preferenser i bytesprocessen.

– Vi jobbar för fullt med företagstjänsten som nyligen lanserats med målet att uppmärksamma så många företag som möjligt om besparingspotentialen i att göra ett aktivt val av elavtal, säger Faraz Azima.

Om elskling.se – Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 300 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se