Göteborg International Film Festival

Rekordintresse för kortfilm på Göteborg International Film Festival

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 18:23 CET

Nu startar arbetet med att under några intensiva veckor titta på alla 400 filmer, välja ut filmer till festivalprogrammet och nominera 8 filmer till Startsladdenpriset. De nominerade kommer att presenteras vid en presskonferens i mitten av december.

- Det är roligt att Göteborg International Film Festival är den självklara platsen för svensk kortfilm och det är ett privilegium att så många nya filmer lämnats in. Vi letar nu efter filmer som är nyskapande och utmanande med historier som berör. I januari kommer vi att ha ett program som verkligen visar den fantastiska bredd och kvalitet som finns i svensk kortfilm, säger Mirja Hildbrand som är festivalens programchef för Nordisk Film.

Startsladden är ett av världens största kortfilmspris, vinnaren får drygt 900 000 kr i form av filmteknik och kontanter. Vinnaren utses vid en prisgala under filmfestivalens första helg. Vinnarfilmen kommer även att visas i SVT vid flera tillfällen samt få biografdistribution. Bakom priset står Resursföretagen för film och TV i Sverige, Svenska Filminstitutet, SVT, Filmpool Mitt, Filmpool Nord, Film i Väst, Filmregion Stockholm-Mälardalen, Folkets Bio och Teaterförbundet.

Göteborg International Film Festival är Sveriges största arena för svensk kortfilm. Under festivalen 2011 kommer över 100 kortfilmer att visas, varav ca 70 är världspremiärer. Förra årets Startsladdenvinnare, Nudisten av My Sandström visas just nu på bio runt om i Sverige och kan t o m torsdag 11/11 ses gratis på Folkets bios biografer. För fullständig lista se: http://www.folketsbio.se/svensk-kortfilm

34th Göteborg International Film Festival Jan 28-Feb 7, 2011

===================================

Göteborg International Film Festival is the leading film festival in
Scandinavia and – with an audience of 200 000 visitors a year –  one of the
largest festivals in the world. GIFF is always one step ahead in the search
for new talent and tomorrow’s stars with:

* The prestigious Dragon Awards, including The Nordic Film Award and TIBIDA
– The Ingmar Bergman International Debut Award.
* The Nordic Film Market, presenting the latest and upcoming Scandinavian
films to international buyers, sales agents and festival programmers.
* The Göteborg International Film Festival Fund, supporting young talent in
developing countries, in cooperation with SIDA.

THINGS YOU DON’T SEE EVERY DAY