Boatwasher Sweden AB

Rekordmånga båttvättar 2009

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2010 11:36 CET

Båtbottentvättarna i Kolström, Nynäshamn, Gävle-trakten, Lidingö (Käppala), Vaxholm och Trosa besöktes sommaren 2009 av 1961 motorbåtar och 114 segelbåtar.Flera av dem gjorde återbesök, när beväxningen blivit besvärande igen.

Tvättpriserna varierade beroende på båtens storlek. De var för segelbåtar 200-350 och för motorbåtar 200-500.

Båtägarna var överlag mycket belåtna med resultatet. Bland de positiva kommentarerna märks särskilt att bränsleförbrukningen hållits tillbaka och att fartresurserna bibehållits.

På alla ställen fortsättar verksamheten under 2010. På Lidingö kommer sannolikt annan plats än Käppala komma i fråga.

Ett exempel på vad nöjd båtägare tycker:Vi har en motorbåt av typen Silver Eagle Cabin. Det är finsk cabinbåt med inombordsmotor, längd 6,30 meter. Båten är från 2004 och har aldrig varit bottenmålad. Det är av miljöskäl vi vill undvika måla båten i botten. Inte h eller vill vi riskera att få på en färg som inte är kompatibel med aluminium.Vanligen har vi torrsatt båten några gånger per säsong och borstat ren botten för hand för att få bort all beväxning.

Efter att ha provat båtbottentvätten i Käppala hoppas vi att den kommer att finnas kvar. Det var mycket enklare att tvätta där än att lyfta upp båten på slip.

Efter tvätten ökade farten 3,6 knop vid samma varvtal.

Som sagt hoppas tvätten finns kvar. Vi har rekommenderat den till alla våra båtvänner och många fler kommer att prova nästa säsong.

Henry Duhs

Civilekonom. Förordnad av Stockholms Handelskammare som värderingsman och båtbesiktningsman,Resurs Sjöassistans, SBU besiktningsman.

Illerbacken 2, 181 44 Lidingö, Tel & fax 08 765 55 57, Mobil 0708 766 555

Kommentarer från G O Douglas, vd Boatwasher Sweden AB:

”Vi ser 2009 års resultat som ytterligare ett exempel på att vår metod Bottentvätt i vattnet med uppsamling nu blivit erkänd och accepterad av båtägarna.

Vi räknar med att nya platser för bottentvättar kommer att offentliggöras under vårvintern som ett resultat av det allmänt ökande intresset samt möjligheterna till Lova- och  EU-bidrag”.

Boatwasher Sweden AB