TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Rekordmånga besökare såg svensk teko på Techtextil

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2009 10:22 CEST

Intresset för teknisk textil slog nya rekord på världens ledande fackmässa Techtextil 2009 i Frankfurt. Det kom över 1 200 utställare från 43 olika länder, som lockade över 23 000 besökare från 85 nationer. En av utställarna var AB Initio från Borås. Helga Aiff är nöjd med framträdandet:

- Vår ljudabsorberande textil fick stor uppmärksamhet. Flera besökare ville bli återförsäljare eller använda produkten i sina system.

AB Initio, som startades i Borås  2007 av Ulla Eson Bodin, Folke Sandvik och Helga Aiff, tillverkar och marknadsför Cullus, en ljud-absorberande, dekorativ textil för offentliga och tekniska miljöer. Helga Aiff igen:

- Vi har ställt ut på Stockholmsmässan tidigare och nu kände vi att det var läge att ta klivet ut i Europa, sedan vi försäkrat oss om produktionskapacitet. Därför tog vi chansen att ställa ut i den gemsamma Sverigemontern, tillsammans med bland andra TEKO Sveriges Textil- och Modeföretag och Smart Textiles.

Smarta textilier

I Sverigemontern återfanns också FOV i Borås, som är en ledande tillverkare av teknisk textil. Fredrik Johansson, en av delägarna, säger:

- Vi ställde ut ett antal koncept inom Smart Textiles samt vårt sortiment inom beklädnad och teknisk textil. Techtextil är ett perfekt forum att lära sig mer om smarta textilier och samtidigt känna av vad marknaden kan ha för behov, samt se vilka leverantörer det finns inom segmentet.

- Vi är mycket nöjda med vårt deltagande och den support vi fått från TEKO. Vi hade fullt i vår monter hela tiden. Besökarna kom från Asien, USA, Europa och Mellanöstern. En summering visar att vi fick ett flertal relevanta kontakter som vi ska följa upp.

Egen monter

Svenskt Konstsilke, en av världens ledande tillverkare av garn för högprestandadäck, valde i stället att profilera sig med en egen monter. VD Urban Olsson förklarar varför:

- Förra gången fanns vi med i den svenska montern, vilket var ett bra insteg till en egen monter den här gången. I år ville vi exponera hela vår produktsortiment bättre. Erfarenhetsmässigt vet vi att våra kunder gärna vill känna på garner och textilier. Vi visade också upp ett snittat höghastghetsdäck i montern. Det kom fler besökare till vår monter än vad jag räknat med. Vi fick ett femtiotal relevanta kontakter som vi jobbar vidare med nu.

Urban Olsson rekommenderar fler svenska tekoföretag att ställa ut på Techtextil nästa gång:

- Den här mässan lockar många besökare som enbart är här för att hitta nya produkter, nya leverantörer och testa av priser. Då gäller det att finnas på plats om man vill göra affärer!

TEKO:s VD för branschfrågor Ola Toftegaard säger i en kommentar att intresset var stort för Sveriges Texil & Modeföretags gemensamma monter, såväl bland besökare som övriga utställare på Techtextil. Ett lyckat framträdande för svensk teko.