Hushållningssällskapet

Rekordmånga besökare till Borgeby Fältdagar

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 07:42 CEST

Trots gråmulet väder och en blåsig början av mässan strömmade folket till som aldrig förr till årets upplaga av den populära lantbruksmässan i fält. Rekordmånga 16 900 besökare och 300 utställare var på plats.

Det var full aktivitet på mässområdet. Välbesökt kunskapstält med tema energi, pedagogiskt grepp i Gropen för att lära ut skillnaden mellan ler- och sandjord, inspirerande guidningar bland höstspannmålen och mycket annan växtodling. Maskindemonstrationerna lockade som vanligt storpublik och premiärvisningen av potatismaskiner fick ett gott genomslag. Paneldebatten spred nytt ljus över framtidens energifrågor.

– Vi är mycket nöjda, säger mässansvariga Karin Håkansson när hon summerar succén för 2012 års Borgeby Fältdagar. Den samlade kunskapen och expertisen som finns bland våra guider, före-läsare och utställare är mycket uppskattad. Det verkar som om alla har fått precis vad de vill ha under mässdagarna.

Mässans mästare
Nästan 100 personer tog chansen och deltog i ett sparsam körning-race på mässan. Deltagarna utförde olika arbetsmoment med storbalar. Bränsleförbrukning och tid mättes för båda banorna. Baltzar Karlsson gjorde den bästa körningen och blev därför mässans mästare. Resultatet? En bränsleförbrukning på 0,14 liter och tiden 4.41 minuter. Bengt Persson, som körde för LRF/ Stiftelsen Lantbruksforskning, vann tävlingen mellan olika lantbrukskändisar. Läs mer om tävlingen och 10-i-topp-listan på mässans hemsida.

Boka in nästa sommar
Arrangören HIR Malmöhus vill tacka alla som var på plats och hälsa er tillbaka nästa år. Boka redan nu in veckan efter midsommar, 26- 27 juni 2013. Då är mässans tema Växtskydd. Vi ses då!

Borgeby Fältdagar i Skåne 2-dagars mässa i fält. I år 27-28 juni. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa. Nya grödor, nya demoodlingar och nya maskinkoncept gör att mässan hela tiden fortsätter att utvecklas. Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapet Malmöhus och Kristianstad, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank.

Läs mer på www.borgebyfaltdagar.se och www.facebook.com/borgebyfaltdagar