elskling AB

Rekordmånga bytte elavtal i augusti

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 12:26 CEST

Färsk statistik från SCB visar att 35 754 hushåll bytte elleverantör i augusti. Det är en ökning med tre procent jämfört med motsvarande månad 2009 som var ett rekordår. Fastprisavtal var fortsatt den mest valda avtalsformen och stod för 80 procent av samtliga elavtal tecknade via elskling.se.

– Det är glädjande att så många är aktiva på elmarknaden, till och med fler än under rekordåret 2009. Genom att tillbringa några minuter på internet kan elkonsumenten både minska sina elkostnader och välja ett elavtal som matchar hushållets värderingar vad gäller miljöfrågor och andra preferenser, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

2009 var ett rekordår för elbyten på den svenska elmarknaden. Att 2010 startade med en tvärbromsning kan bero på chockade konsumenter som inte vågade agera när elprisnivån var som högst under årets första kvartal.

Enligt statistik över de elbyten som gjordes på elskling.se i augusti är ettårsavtalen mest populära, därefter kommer treårsavtalen.

– Det har varit en rusning till fastprisavtalen vilket vi ser som en reaktion mot föregående vinters elpriser som främst drabbade kunder med ett rörligt elavtal, säger Faraz Azima.

Det allra viktigaste är att göra ett aktivt val för att komma ifrån dyra tillsvidareavtal.  elskling.se rekommenderar konsumenten att alltid ska utgå från sin egen privatekonomi och riskvilja vid valet mellan ett fast eller ett rörligt elpris.

För mer information, kontakta:
Faraz Azima, vd för elskling.se, 070-771 12 56, faraz.azima@elskling.se

Om elskling.se – Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 100 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se