Awapatent

Rekordmånga europeiska patentansökningar

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2012 10:50 CET

År 2011 innebar rekordsiffror för antalet inlämnade europeiska patentansökningar och Sverige uppvisade en markant ökning jämfört med föregående år. Det visar nya siffror från Europapatentverket (EPO) som Awapatent har analyserat.

– Vi kan se en tydlig trend där svenska företag väljer att söka europeiska patent istället för nationella svenska patent, och statistiken från EPO visar att trenden verkar hålla i sig, säger Mattias Pierrou, Europapatentombud och partner på Awapatent.

För Sverige uppgick antalet ansökningar till 4 730, att jämföras med 4 279 från föregående år. Det innebär att Sverige stannar kvar på plats 11 på den globala listan.

Kina och Ryssland går starkt
Under 2011 fortsatte Kina och Ryssland att gå starkt med uppgångar på 27 procent respektive 26 procent jämfört med 2010. Kina är kvar på en fjärde plats men närmar sig Tyskland på tredje plats. Ryssland avancerar samtidigt till plats 22. Saudiarabien var det land som stod för den procentuellt största uppgången. Deras europeiska patentansökningar ökade med 94 procent.

Antal inlämnade europeiska patentansökningar 2011 från de 11 främsta länderna
Se bifogad PDF