Finnair

Rekordmånga Finnairflyg till Asien från 9 maj

Pressmeddelande  •  2012-05-04 11:05 CEST

Från den 9 maj flyger Finnair inte mindre än 78 gånger i veckan mellan Helsingfors och Peking, Shanghai, Chongqing (start 9 maj), Hongkong, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Det är ett snitt på 312 flyg i månaden. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg, bilden, säger:

– Det handlar dels om rekordmånga flyg till Asien, dels om en magisk gräns som passeras - över 300 flyg i månaden. Japan är vår överlägset viktigaste marknad dit vi flyger 21 gånger i veckan till Tokyo, Osaka och Nagoya. Kina kommer också starkt med fyra destinationer från 9 maj: Chongqing, Shanghai, Peking och Hongkong.
Med 78 avgångar i veckan till elva destinationer i Asien kommer Finnair att ta ytterligare marknadsandelar i Sverige, menar Kenneth Gillberg:
– För den frekvente affärsresenären är prio ett alltid den rakaste och snabbaste vägen samt den mest flexibla tidtabellen. Lägg till detta den mest klimatsmarta flottan - Finnairs tvåmotoriga Airbus A330-300 som drar minst bränsle i sin klass.
Under de nio senaste åren har Finnair gått från en obetydlig spelare till att bli Nordens största interkontinentala flygbolag och det tredje största från Europa till Asien. År 1977 flög Finnair till en enda asiatisk destination en (1) gång i veckan: Bangkok. Idag har bolaget gått från fyra till 312 flyg i månaden till Asien.

Finnair Plus fyller 20 år med eviga förmåner
Finnairs lojalitetsprogram Finnair Plus fyller 20 år och då uppmärksammas bolagets mest lojala kunder. Finnair Plus-programmet har nu två nya Finnair Plus Lifetime-nivåer: Gold och Platinum. Lifetime-nivåer är medlemsnivåer som gäller hela livet – de är personliga och kan aldrig nedgraderas. Det betyder att varje flygresa medlemmen gör med Finnair eller andra oneworld-flygbolag räknas, hela livet!
När medlemmen uppnår en Finnair Plus Lifetime-nivå innebär det att man låser nivån och dess förmåner, så att de gäller hela livet. Det betyder att medlemmens nivå aldrig kan nedgraderas och att man alltid kan använda sig av förmånerna. Medlemmen uppnår en Finnair Plus Lifetime-nivå med:
Finnair Plus Lifetime Gold: 3 000 000 Lifetime-nivåpoäng
Finnair Plus Lifetime Platinum: 5 000 000 Lifetime-nivåpoäng

Finnair och Shinkansen ger valfrihet i Japan
Tack vare det japanska snabbtåget Shinkansen och Finnairs oneworld partner Japan Airlines är det aldrig några svårigheter att flyga in eller ut från Tokyo och hem igen från Nagoya eller Osaka.

Det går en Shinkansen var femte minut, med en snittfart på 240 km* i timman, mellan de tre städerna. Restiderna varierar från 40 minuter upp till en och en halv timma. Enkelbiljett kostar från 600 kr upp till 900 kr. Lägg därtill JAL:s inrikesflyg som går i skytteltrafik.  * Japan Rail, som driver Shinkansen, har sänkt hastigheten från 280 km/tim till 240 km/tim för att spara el.

Läs om Chongqing i Finnair Blue Wings
Den 9 maj öppnar Finnair som första västerländska flygbolag en nonstoplinje till Chongqing i centrala Kina från Europa. Det är Kinas största och snabbast växande stad. Läs mer i senaste numret av Finnairs tidning Blue Wings. Jag vill läsa mer>>

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom