Sveriges Television AB

Rekordmånga följer friidrottsspänningen via SVT Play

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 16:38 CEST

Under friidrotts-VM i Japan sänds samtliga finalpass live på svt.se, en tjänst för alla som vill följa dramatiken men som inte befinner sig i närheten av en vanlig tv. Och det visar sig vara en uppskattad tjänst, under onsdagens dramatik i Osaka noterades via Play på svt.se nästan 60 000 samtidiga tittare på livesändningarna *.

Under friidrotts-VM i Japan sänds samtliga finalpass live på svt.se, en tjänst för alla som vill följa dramatiken men som inte befinner sig i närheten av en vanlig tv. Och det visar sig vara en uppskattad tjänst, under onsdagens dramatik i Osaka noterades via Play på svt.se nästan 60 000 samtidiga tittare på livesändningarna*.

- Det är en enorm succé, säger Lena Glaser som är chef på SVT interaktiv. Visst anade vi att det skulle bli populärt, men det här slår våra förväntningar med råge. Dessa rekordsiffror visar att Sveriges Television inte bara erbjuder bra innehåll - utan att vi dessutom erbjuder det på sätt som passar publiken. Med ett sådant här evenemang, som har sina höjdpunkter dagtid när många sitter vid sin dator snarare än vid tv:n, är livesändning på webben en utmärkt tjänst.

Lena Glaser berättar vidare att den lyckade satsningen innebär ett nytt nordiskt rekord.
- Ingen livestreaming från de andra nordiska public service-bolagen har hittills kommit i dessa nivåer, säger hon.

Användningen av SVT Play, såväl ondemand som livestreaming, mäts dels i form av unika tittare, dels i antalet startade klipp och program samt när det gäller livesändningar antalet samtidiga direktuppspelningar (samtidiga tittare). Under onsdagen uppgick antalet samtidiga direktuppspelningar till som mest 58 697. Det tidigare rekordet - före pågående friidrotts-VM - var cirka 8 000 samtida tittare.

SVT Kommunikation