Finnair

Rekordmånga långlinjer från Helsingfors flygplats 2016

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2015 10:54 CET

Finnair har som första flygbolag i Europa börjat flyga med Airbus A350XWB.

Rekordmånga långlinjer från Helsingfors flygplats 2016

Nästa år blir det rekordmånga reguljära långdistansflyg – 21 stycken – att välja mellan från Helsingfors flygplats till Asien, Nordamerika och Mellanöstern. Asien dominerar fullständigt med hela 17 destinationer: Bangkok, Chongqing, Delhi, Fukuoka, Guangzhou, Ho Chi Minh City, Hong Kong, Nagoya, Krabi, Osaka, Peking, Phuket, Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo och Xian. Följt av Nordamerika med Miami, New York, Chicago – och Dubai. Samtliga flygs av Finnair.

Finnair flyger nonstop 17 gånger i veckan till Japan i vinter

Nu erbjuder Finnair 17 nonstopflyg i veckan till Tokyo, Nagoya och Osaka alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn via Helsingfors flygplats. Det är det överlägset största utbudet från Norden till Japan. Finnair flyger till och från Japan med flygbranschens mest bränslesnåla tvåmotoriga långdistansplan i sin klass Airbus A330-300. För 32 år sedan började Finnair flyga två gånger i veckan mellan Helsingfors och Tokyo. Idag är Japan Finnairs i särklass största marknad i Asien.
Bilden. Finnair och Japan Airlines dominerar från Norden till Japan från Helsingfors flygplats.

Vintertidtabell 2015/2016:

Tokyo - Dagligen
Osaka - 5 per vecka
Nagoya - 5 per vecka
+ SJB cooperation Japan Airlines - Helsingfors -Tokyo Dagligen

Sommartidtabell 2016

Tokyo - Dagligen
Osaka - Dagligen
Nagoya - Dagligen
Fukuoka - 3 per vecka
+ SJB cooperation Japan Airlines - Helsinki - Tokyo Dagligen

Jan Borghardt Eton Shirts: Jag flyger alltid Finnair till Ryssland

Skandinaviens ledande tillverkare av herrmodeskjortor, Eton Shirts, har etablerat sig på bred front i Ryssland. Samtliga etableringsresor har gjorts med Finnair. Eton finns nu i Moskva, St. Petersburg, Jekaterinburg, Novosibirsk och Novgorod. På radarskärmen finns också miljonstäderna Kazan och Volgograd. Jan Borghardt, Senior Advisor och delägare, förklarar varför han flyger med Finnair till Ryssland:
– Finnair erbjuder den rakaste och snabbaste vägen från Göteborg via Helsingfors till Ryssland. Finnairs tidtabell, det stora utbudet av ryska destinationer och samarbetet med flygbolaget S7 är oslagbart. Helsingfors flygplats är transitvänlig och överskådlig, jämfört med storflygplatserna nere i Europa
– För mig är det viktigaste att komma fram i tid och alltid med min väska. Hittills har jag inte råkat ut för varken förseningar eller att bagaget försvunnit. Finnairs punktlighet, moderna flotta och trevliga personal imponerar. Finnair är för mig ett stabilt och pålitligt flygbolag.

Ryska pärlor: Moskva vimlar av upplevelser i världsklass

Finnair flyger upp till fyra gånger om dagen från transitvänliga Helsingfors flygplats till Moskva och Sheremetyevo-flygplatsen, med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Inget annat flygbolag erbjuder fler avgångar från Norden till Moskva än vad Finnair gör.
• Röda torget är Rysslands hjärta och själ. Torget är bevarat sedan hundratals år tillbaka och det är få platser i världen som bär på så mycket historia som denna plats.• Vasilijkatedralen. Denna vackra, sagolika och berömda katedral är belägen vid Röda torget. Idag är den museum, som är öppet för allmänheten. Här kan du andas in atmosfären av 450 års rysk historia.
Bilden: Vasilijkatedralen, Bolsjojteatern och lyxgallerian GUM i Moskva.
• Gratis stadsrundtur. Se och lär dig mer om Moskva genom en gratis guidad tur. Erfarna guider tar med dig till stadens mest sevärda och spännande platser och bjuder på en kul och intressant upplevelse. Boka här!
• Kreml. Ett besök i Kreml är ett måste under vistelsen i Moskva. Innanför murarna kan du uppleva unika och historiska byggnader samt underbara trädgårdar. Missa inte muséet Kremlin Armoury med unika samlingar av vapen, ryskt guld och silver.• Bolsjojteatern. För dig som gillar musik och arkitektur är ett besök på Bolsjojteatern ett måste. En storslagen och praktfull teater både på insidan och utsidan. OBS! Mycket svårt att få tag i biljetter. Det krävs att du bokar långt i förväg om du vill uppleva balett och opera i världsklass.

• Nöjen. Moskva har ett rikligt nattliv med ett brett utbud av barer, klubbar, bowlingbanor, kasinon och konsertlokaler. Många trendiga och populära partyställen ligger kring Kitai Gorod och Arbat. Missa inte Moskvas världsberömda cirkus med plats för 3500 personer. Föreställningar alla dagar!

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser!

Flyg i Finnairs i Economy class. Tills vidare priser från Stockholm:
Bangkok 5 970
Chongqing
Delhi 4 700
Hong Kong 5 560
Nagoya 5 610
Osaka 5 650
Peking 5 100
Seoul 7 090
Shanghai 5 950
Singapore 5 760
Tokyo 5 620
Xi´an 5 300

Flyg i Finnairs Business class. Tills vidare priser. Frånpriser Stockholm:Bangkok 13 520
Chongqing 18 450
Delhi 15 950
Hongkong 17 410
Nagoya 24 640
Osaka 24 680
Peking 18 000
Seoul 21 940
Shanghai 18 500
Singapore 22 940
Tokyo 24 650
Xian 18 980

Nu flyger Finnair åter nonstop till Krabi och Phuket

Bilden: Finnair flyger till Krabi och Phuket i Thailand från Helsingfors.
Nu flyger Finnair återigen nonstop till Phuket ända fram till den 3 april 2016 och till Krabi fram till den 30 mars – alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn via Helsingfors flygplats.
Phuket, Thailands största ö är den ultimata semesterdestinationen för människor från hela världen. Runt om på ön finns det otaliga möjligheter att dyka, surfa, fiska och spela golf. Eller kryssa i den imponerande Phang Nga-viken, rid på en elefant, eller kolla in havssköldpaddorna vid Nai Yang-stranden.
Krabi ligger på södra Thailands västkust, omgivet av det klara, turkosa havet och vacker natur. Här finns något för alla, oavsett om du föredrar att ägna semestern åt att ligga i solen, delta i strand- och vattensporter eller utforska omgivningarna.

Finnair 300 gånger i månaden till Asien!

Peking, Shanghai, Chongqing, Hong Kong, Xi´an Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Under vintertidtabellen även till Phuket, Krabi och Ho Chi Minh City.