Film i Väst AB

Rekordmånga nomineringar till European Film Award för Film i Västs samproduktioner

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 09:35 CET

5 samproduktioner från Film i Väst har i år sammanlagt fått 15 nomineringar till European Film Award 2011.

Susanne Biers ”Hämden” (In a better world) har nominerats i 4 kategorier; bästa europeiska film, regi (Susanne Bier), manus (Anders Thomas Jensen) och manlig huvudroll (Mikael Persbrandt).

Lars von Triers ”Melancholia” har nominerats i 7 kategorier (8 nomineringar); bästa europeiska film, regi (Lars von Trier), manus (Lars von Trier), kvinnlig huvudroll (Kirsten Dunst och Charlotte Gainsbourg), foto (Manuel Alberto Claro), klipp (Molly Malene Stensgaard) och produktionsdesign (Jette Lehmann).

”Smukke menesker” (Nothings’s all bad) av Mikkel Munch-Fals har nominerats i sektionen European Discovery.

Kortfilmerna ”Berik” av Daniel Joseph Borgman och ”Händelse vid bank” (Incident by a bank) av Ruben Östlund har nominerats i kortfilmssektionen European Film Academy Short Film.

Tidigare år har Film i Västs samproduktioner haft som flest 6 nomineringar till European Film Award.

Vinnarna kommer att koras vid den 24:e European Film Award Ceremony i Berlin 3 december.

Film i Väst skapar förutsättningar för filmproduktion genom att bidra till finansieringen av filmprojekt. Investeringen i den enskilda filmen gör Film i Väst till samproducent och delägare och i dag är Film i Väst en av de mest framgångsrika regionala filmfonderna i vår del av världen.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: ca 95,5 MSEK (2010)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.