SÄFSEN Resort AB

Rekordmånga sommargäster i Säfsen

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2019 12:46 CEST

Säfsens fleråriga satsning på lättillgänglig cykling och att göra vildmarksupplevelsen mer tillgänglig för familjer har medfört en ökning med 5200 gästnätter, en ökning med 8,5%.

När sommarsäsongen summeras har antalet gästnätter ökat med hela 5200 st jämfört med samma period förra året och är den högsta sommarbeläggning någonsin. Ökningen kommer av att fler svenska och utländska familjer bokat samt en hög efterfrågan även utöver de klassiska semesterveckorna.

-Vi har målmedvetet och under många år gjort det enklare och roligare för barnfamiljer att vara aktiva tillsammans. Våra aktiviteter är lättillgängliga, här behöver du inte vara en skogsmulle för att kunna få en vildmarksupplevelse samtidigt som du bor och lever väldigt bekvämt säger Carolina Axelsson, destinationsansvarig sommar. Vi ligger helt rätt i tiden där trenderna med hälsa, aktivt liv och design pekar till vår fördel.

Säfsen är en av få svenska skidorter med en omfattande sommarverksamhet och är unikt då 65% av gästerna kommer från utlandet. De största nationaliteterna är Nederländerna, Tyskland och Danmark.

Sommarens nyhet

Tills i år investerades i ytterligare nya enklare MTB-leder samt en teknikarena som passar perfekt för de som vill testa för första gången, cykla tillsammans med sina barn eller utmana sin cykelfärdighet. De nya lederna är 500 meter och 900 meter långa och en teknikbana med olika balans- och teknikutmaningar. Sedan tidigare finns 294 km MTB-leder av alla svårighetsgrader.

Carolina Axelsson, destinationsansvarig sommar
070-417 24 77, carolina.axelsson@safsen.se, www.safsen.se

Pressbilder för nedladdning finns på: https://www.dropbox.com/sh/lr8jef8m7pba9rc/AAD5pvDoNGxcxouN0r6XvBGia?dl=0

Kort om Säfsen Resort

Säfsen är en upplevelsedestination i södra Dalarna med verksamhet året runt. I skidområdet finns ett stort område för barn, ungdomar och föräldrar med 18 nedfarter, 6 liftar, 1 rullband, hiskligt många kilometer längdspår och massor av andra kul snöaktiviteter. Sommartid finns 295 km MTB-cykling, 70 km leder för vandring och löpning och 175 sjöar och vattendrag inom 15 km samt ett otal andra vildmarksupplevelser. Säfsen erbjuder dessutom konferensmöjligheter för upp till 280 personer, familjebekväma stugor samt restauranger och ambitiösa kök. Vi brinner för att utveckla Säfsen till nästa nivå genom att göra det enklare och roligare för barn och familjer att vara aktiva tillsammans.