Alecta

Rekordmånga vill bli Sveriges bästa arbetsplats

Pressmeddelande   •  Maj 21, 2003 10:13 CEST

Alctas tävling Sveriges bästa arbetsplats har lockat företag över hela Sverige med totalt 22 000 anställda. Aldrig tidigare har tävlingen varit så omfattande.

Bland kandidaterna finns börsnoterade företag som The Body Shop, Manpower, Sweco Theorells, Föreningssparbanken och Volvo Information Technology. Andra kandidater är Ikanobanken, Kanal 5 och Forsmarks Kraftgrupp. Sammanlagt är det 24 kandidater som är med och tävlar om Alectas utmärkelse Sveriges bästa arbetsplats 2003.

- Det är verkligen glädjande att fler och fler företag uppmärksammar hälsan hos personalen. Samtidigt är jag imponerad av att de sticker ut hakan och deltar i tävlingen Sveriges bästa arbetsplats. Det betyder att företagen ser den hårda granskningen som en kvalitetsstämpel, säger Lars Otterbeck, vd på Alecta.

Nu väntar en genomgång av företagens dokumentation. Senare, i augusti, fortsätter granskningen med hjälp av Alectas examinatorer som genomför platsbesök och intervjuer. Granskningen mynnar ut i en rapport som delges varje deltagare. Vinnaren utses den 29 oktober.

Alectas pris, Sveriges bästa arbetsplats, syftar till att lyfta fram företag som kan fungera som föredömen för andra företag.

- Det är ingen slump att just Alecta står bakom tävlingen. Genom att det ingår en sjukförsäkring i tjänstepensionen ITP är Alecta den näst största aktören inom sjukförsäkring i Sverige, säger Lars Otterbeck.

Samtliga deltagare finns på alecta.se.

Johan Mellnäs, Hälsa & Välfärd, Alecta, telefon 08-441 62 06, 070-523 62 06
Johan Anderson, pressansvarig, Alecta, telefon 08-441 68 11, 070-288 68 11