Nordnet Sverige

Rekordnivåer för privatpersoners aktiehandel i augusti

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2003 12:00 CEST

Under augusti månad ökade privatpersonernas handel hos Internetmäklarna med 32% jämfört med juli månad.

"Augusti månad är den mest aktiva månaden i år. Vi får gå tillbaka till november 2002 för att hitta dessa nivåer" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet.

"Det stora aktieintresset som vi har sett de senaste månaderna verkar hålla i sig. Vi ser att fler och fler personer följer börsen dagligen samtidigt som de intresserar sig för fler aktier än tidigare. I augusti månad har 30% fler personer gjort affärer jämfört med snittet under första halvåret", säger Jessica Gertun.

Ericsson och Skandia i topp

Det är fortfarande Ericsson och Skandia som toppar 10-i-topp listan över Internetmäklarnas mest handlade aktier under augusti månad men vi har fyra nya bolag på listan. Nordea, Bure, WM-data och Securitas kommer in på listan och Hennes & Mauritz, Oxigene, Switchcore och Astra Zeneca lämnar den.

"Privatpersonernas handel i Ericsson har minskat under augusti månad till förmån för Skandia, ABB och Nordea, vilket är positivt ur risksynpunkt. Privatpersonerna intresserar sig nu för fler bolag jämfört med tidigare" säger Jessica Gertun.

Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut Antal avslut
augusti juli

Ericsson B 62 783 76 551
Skandia 57 000 20 990
ABB 42 186 17 447
Nordea 22 182 3 616
Nokia 11 064 12 281
TeleLogic 6 247 7 862
Bure 5 628 2 866
WM-data 5 551 1 993
TeliaSonera 5 206 6 875
Securitas AB 4 816 3 797

Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under augusti 2003. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Stocknet och Skandiabanken.
Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK- försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu .