Airbnb

Rekordökning för Airbnb - 125 000 svenskar reste med Airbnb i somras

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2015 08:30 CEST

Sommaren är slut och Airbnb summerar sommarens bokningar för 2015, en sommar då fler än 125 000 svenskar reste med Airbnb, en dubblering av fjorårets sommarresenärer *. Globalt reste fler än 17 miljoner personer med Airbnb i somras, vilket är fler än det antal turister som besöker New York eller Paris på ett år.

Airbnb är en onlinetjänst där privatpersoner kan hyra ut hela eller delar av sin bostad till turister. Till dags datum har över 55 miljoner rest med Airbnb och under sommarens mest bokade natt, den 8 augusti, bodde över en miljon användare med Airbnb.

Kalmar populärt bland Airbnbs 17 miljoner sommarresenärer

Antalet turister som väljer att resa till Sverige har också ökat, närmare bestämt med 135 % jämfört med sommaren 2014. Speciellt populärt var Kalmar, som i somras tog emot närmare fyra gånger fler turister, än sommaren 2014 och därmed seglar upp som en ny Skandinavisk trenddestination.

Att Sverige är populärt i Skandinavien visar statistiken. Tre utav de snabbast växande städerna i Skandinavien är nämligen Kalmar, Halmstad och Uppsala.

- Tidigare har många förknippat Airbnb med storstäder, men sommarens bokningar visar hur Airbnb inte bara är ett storstadsfenomen, utan att resenärer gärna besöker mindre städer utanför de vanliga turistdestinationerna, Aja Guldhammer Nordenchef för Airbnb.

De 10 snabbast växande städerna i Skandinavien

1.   Lofoten NO 440%

2.  Kalmar SE 372%

3.  Halmstad SE 355%

4.  Kristiansand NO 340%

5.  Jyvaskyla FI 340%

6.  Lillehammer NO 339%

7.  Kotka FI 337%

8.  Trondheim NO 294%

9.  Uppsala SE 284%

10.  Aalborg DK 275%

(rangordnat efter procentuell tillväxt i inkommande gäster i juni/juli 2015 jämfört med juni/juli 2014)

Om ni tyckte att ni hörde mycket danska på de svenska turiststråken i år så hörde ni nog rätt. Danskar var nämligen den största turistgruppen att besöka Sverige i somras.

Dessa semestrade mest i Sverige i sommar

1. Danskar

2. Amerikaner

3. Svenskar

4. Britter (U.K)

* Sommarbokningarna refererar till juni, juli och augustis bokningar.

Om Airbnb

Airbnb är en säker social marknadsplats för privata hem, där man online eller från sin smartphone kan hyra och boka unika boenden över hela världen. Airbnb är det bästa sättet att visa upp sitt hem för miljontals intresserade resenärer, oavsett om bostaden är ett slott för en natt, en segelbåt för en vecka eller en lägenhet för en månad. Airbnb gör uthyrnings- eller bokningsprocessen enkel, effektiv och säker. Med bostäder i mer än 35 000 städer och 192 länder erbjuder Airbnb det största urvalet av unika bostäder i alla prisklasser över hela världen. Airbnb grundades 2008 i San Francisco, Kalifornien.

För mer information om Airbnb besök Airbnb.se eller följ oss på Facebook och Twitter .

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Sofie Kirkegaard, ansvarar för Airbnbs marknadsföring och PR i Sverige
press-SE@airbnb.com