Svenska Postkodlotteriet

Rekordpott på 158 miljoner till vinnare i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 14:38 CET

Kortedala i Göteborg är vinnarorten i PostkodLotteriets GrannYra. Potten på 158 miljoner kronor är den största enskilda vinstutdelningen i Sveriges historia. I dag delas 55 miljoner ut till lottköparna på postnummer 415 13 och på söndag blir det tv-inspelning och utdelning på torget i Kortedala. Då får några av vinnarna dela på resterande 103 miljoner kronor.
I dag överraskas samtliga lottköpare på det vinnande postnumret och 35 procent av potten på 158 miljoner kronor delas ut. Det betyder att innan dagen är slut har Kortedala fått 11 nya miljonärer. Resterande 65 procent av potten går till de lottköpare som även har vinnande postkod. Dessa personer kommer att få ytterligare en check som delas ut under tv-inspelningen på Kortedala torg på söndag klockan 16.00. Vilka av vinnarna som ska få dela på de 103 miljonerna avslöjas först då.

Söndagens evenemang leds från scenen av PostkodLotteriets programledare Rickard Sjöberg, assisterad av Magdalena Graaf, Sandra Dahlberg och Karl Martindahl. På scenen underhåller Tomas Ledin. Hela evenemanget spelas in och sänds i TV4 lördagen den 23 januari klockan 19.30.

GrannYran är PostkodLotteriets extradragning som äger rum tre gånger per år. Vinstpotten varierar beroende på antalet köpta lotter. Ju fler sålda lotter, desto större blir vinstpotten. Under året samlar lottprenumeranten på sig andelar och hur mycket man vinner i GrannYran beror på hur många andelar man har. Vinnarna i postkoden får dela på 65 procent av vinstpotten. Resterande 35 procent går till alla vinnarna i postnumret, även de som vinner i postkoden.

Tidigare GrannYror och vinstpotter: Arvika 5 miljoner, Bollnäs 10 miljoner, Knislinge 20 miljoner, Knäred 47 miljoner, Frösön 43 miljoner, Särö 74 miljoner, Värnamo 52 miljoner, Tingstäde 58 miljoner, Torpsbruk 112 miljoner, Halmstad 60 miljoner och senast i Gällivare 71 miljoner kronor.

Svenska PostkodLotteriet är ett lotteri vars syfte är att samla in pengar till organisationer som arbetar för en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela överskottet från Lotteriet delas ut till de utvalda välgörenhetsorganisationerna. PostkodLotteriet har delat ut över en miljard kronor till välgörenhet sedan starten i september 2005. Över 850 000 svenska hushåll deltar i Lotteriet.

Följande organisationer får stöd: Alzheimerfonden, Amnesty International, Astma- och Allergiförbundet, Barncancerfonden, BRIS, Cancerfonden, Erikshjälpen, Friends, Greenpeace, Hand in Hand, Hjärt-Lungfonden, Kooperation Utan Gränser, Läkare Utan Gränser, MinStoraDag, Neurologiskt Handikappades Riksförbund, Plan Sverige, PostkodStiftelsen, Reumatikerförbundet, Rädda Barnen, Scouterna, Sjöräddningssällskapet, SOS-Barnbyar, Svenska Röda Korset, Sveriges Stadsmissioner, UNHCR, UNICEF Sverige samt Världsnaturfonden WWF. Flera av organisationerna kommer att finnas representerade på plats på söndag för att informera om sin verksamhet.

Bilder kommer snarast efter utdelningen att läggas ut på www.bildbanken.com
Användarnamn: Postkodpress
Lösenord: postkodbild

För mer information kontakta:
Emma Knutsson, kommunikatör Svenska PostkodLotteriet
Telefon: 08-562 488 28, 076-109 37 03