Svenska Spel

Rekordresultat för Svenska Spel – större vinst utan att det totala spelandet ökar

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 13:21 CET

Svenska Spels vinst 2006 blev 4 807 (4 569) miljoner kronor – det bästa i bolagets historia. Resultatförbättringen jämfört med föregående år blev 5,2 procent eller 238 miljoner kronor. Av vinsten delas 1 370 (1 151) miljoner kronor ut till folk- och idrottsrörelsernas lokala barn- och ungdomsverksamhet.

De totala spelintäkterna ökade med 2,5 procent till 20 071 (19 586) miljoner kronor. Nettoomsättningen (omsättning efter vinnarnas andel) uppgick till 8 905 (8 506) miljoner kronor – en ökning med 4,7 procent.

– Det har varit ett fantastiskt år. Vi har satsat mer än någonsin på spelansvar – i en undersökning bland World Lottery Associations medlemsbolag rankas vi som nummer ett, vi har minskat vår marknadsföring samtidigt som de oreglerade bolagen har ökt sin, vår nettoökning har vi nått genom att kanalisera utländskt oreglerat spelande och – vi presterar vårt bästa resultat någonsin, säger Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink.

– Trots den hårda konkurrensen från oreglerade utländska spelbolag har vi kunnat öka vinsten under 2006, säger Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink. Samtidigt har det totala spelandet i Sverige inte ökat. Vi har därmed lyckats med vårt uppdrag – att kanalisera mer av det svenska spelandet till våra mer ansvarsfulla alternativ.

Svenska Spels resultat 2006, 4 807 miljoner kronor, är det bästa sedan bolaget bildades 1997. Förbättringen jämfört med 2005 beror främst på att nettospelsintäkterna för Division Direkt ökat med drygt 31 procent, bland annat genom lanseringen av poker på nätet våren 2006.

Genom pokertillståndet har Svenska Spel lyckats kanalisera en stor del

av det orgeglerade spelandet till en ansvarfull och kontrollerad miljö. Men Svenska Spels framtid kommer i hög grad att påverkas av den politiska viljan att återta kontrollen över den svenska spelmarknaden. Idag tvingas Svenska Spel att konkurrera med oreglerade aktörer på sämre villkor och strängare restriktioner, t ex när det gäller återbetalningsnivån till vinnarna och möjlighet att lansera och erbjuda olika spelformer.

- Vi kommer att fortsätta att stärka och förbättra våra befintliga affärer, men vi måste också utveckla nytt och bredda vår totalaffär för att långsiktigt säkerställa vår postition. Vår poker på nätet är ett väldigt konkret exempel på hur vi genom att öka vår andel av marknaden har stärkt spelansvaret. Vi tänker fortsätta bedriva vår verksamhet enligt det receptet.

- Därför är också utvecklingen av nya, ännu effektivare spelansvarsverktyg mycket viktig för oss. En undersökning bland World Lottery Associations medlemmar visar att Svenska Spel är världsledande inom spelansvar – vi ät stolta över det och kommer att anstänga oss hårt för att behålla den positionen.

Av Svenska Spels vinst delas 1 370 (1 151) miljoner kronor ut till folk- och idrottsrörelsernas lokala barn- och ungdomsverksamhet via Riksidrottsförbundet, som erhåller 1 216 miljoner kronor, och Ungdomsstyrelsen, som erhåller 154 miljoner kronor. Resterande del eller 3 437 miljoner kronor tillfaller ägaren staten.

– Mot bakgrund av diskussionen om idrottens finansiering känns det naturligtvis mycket bra att Svenska Spel nu kan leverera ett rekordstort överskott till svensk barn- och ungdomsidrott, konstaterar Jesper Kärrbrink. Det beror dels på våra framgångar, dels på regeringens särskilda idrottssatsning. Men framförallt förtjänar alla som spelade hos oss förra året ett stort tack!

2006 i korthet:

• Poker lanserades framgångsrikt på www.svenskaspel.se

• Nära 300 ombud utbildade i spelansvar

• Två nya affärsområden bildades: Förening och Bingohallar

• Spel på svenskaspel.se utvecklades starkt under året

• Oddset slog omsättningsrekord, och Lotto och Keno ökade

• Triss jubileumslott blev en succé

• 2 000 nya automater (s k win wave) installerades på restauranger

• Utrullningen av nya terminaler till spelbutikerna genomfördes som sista fasen i GEM-projektet (ett nytt spelsystem, gemensamt för butik och nätet)

• Besök och försäljning inom Kasino ökade samtidigt som attityderna förbättrades

Affärsområde Internet/telefon ökade stort. Nettospelintäkterna ökade med 363 miljoner kronor (73,9 procent) under året jämfört med 2005. Nätpokerlanseringen var en viktig orsak, men i stort sett alla produkter ökade jämfört med föregående år.

För affärsområde Kasino ökade nettospelintäkterna med 80 miljoner kronor (8,6 procent) jämfört med 2005. Ökningen gäller samtliga kasinon – Stockholm ökade med 6,1 procent, Göteborg med 11,7 procent, Malmö med 9,0 procent och Sundsvall med 11,2 procent.

Affärsområde Butik noterar en marginell minskning av nettospelintäkterna, 22 miljoner kronor (-0,4 procent), jämfört med 2005. Minskningen är dock betydligt lägre än tidigare och innebär att butik under 2006 har brutit den nedåtgående trenden.

Också affärsområde Restaurang tappade intäkter jämfört med förra året. Nettospelintäkterna minskade med 26 miljoner kronor (-1,4 procent). Även restaurang har under 2006 brutit en negativ trend och visar en positiv utveckling av intäkterna under tredje och fjärde kvartalet.

För mer information kontakta:
Jesper Kärrbrink, vd Svenska Spel, tel 070-536 26 36.
Andreas Jansson, informationschef Svenska Spel, tel 070-330 37 70. www.svenskaspel.se/pressen

Svenska Spel är Sveriges ledande spelföretag med en omsättning på cirka 20 miljarder kronor. Bolaget bedriver spel-och lotterier (via ombud, föreningar och på Internet), fyra internationella kasinon samt spel på värdeautomater (Jack Vegas och Miss Vegas).

I Svenska Spels sortiment återfinns några av Sveriges mest kända varumärken, bland andra Triss, Lotto, Oddset och Stryktipset. Cirka 80 procent av den vuxna befolkningen spelar någon gång under året på något av bolagets spel.

Hela Svenska Spels vinst, drygt 4,8 miljarder, kommer samhället till nytta. Bolaget är därutöver Sveriges största sponsor med huvudsponsorskap för bland annat fotbollen och ishockeyn.