ÄPPELRIKET

Rekordstor efterfrågan på svenska äpplen i butik

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2017 15:20 CET

Santana är en utav många äppelsorter som just nu finns tillgänglig i butik

Svenska äpplen säljer som aldrig förr. Från juli till december ökade andelen svenska äpplen i butik med i snitt 7 procent. Bakgrunden är att fler väljer svenska sorter samtidigt som Äppelrikets investering i nya lagringsmetoder gett en ökad tillgång på svenskt.

De klassiska sorterna Ingrid Marie och Aroma står för den största ökningen. Men även de nyare sorterna Saga, Santana och Rubinola efterfrågas mer än tidigare.

Äppelriket Österlen har under de senaste åren investerat i nya långtidslager, så kallade ULO-lager med modifierad atmosfär vilket innebär att frukten i vissa fall kan lagras ända fram till nästa skörd.

- Frukten ligger i vårt nybyggda stora kyllager i Kivik och sover. När det är tid för sortering så knackar vi på dörren, väcker frukten försiktigt och sorterar den i olika storlekar, säger Henrik Stridh, Äppelrikets VD.

Just nu står Svenska äpplen för cirka 55 procent av äpplen i butik och cirka 25 procent av all äppelkonsumtion i Sverige. Under våren väntas en fortsatt ökning av andelen svenska äpplen i handeln.

För ytterligare information kontakta Henrik Stridh, VD Äppelriket Österlen.

Äppelriket Österlen är ett medlemsföretag som ägs av 94 fruktodlare runt om i Skåne, Blekinge, Småland och nu även en odling i Östergötland. Huvuduppgiften är att sälja och marknadsföra sina medlemmars frukt. Vi lagrar, sorterar och packar frukten i vårt centralpackeri i Kivik, samt ute i odlarnas egna packerier. Vi använder namnet Äppelriket som varumärke.

Vi skördar årligen 10-14 miljoner kg frukt. Ungefär 85% av skörden är äpple, 10% päron, 4% plommon och 1% bigarråer.
Våra kunder är samtliga större fruktgrossister i Sverige. Viss export förekommer till Danmark, Finland och Norge. Vårt kontor finns i Kivik.