Paper Province

REKORDSTOR SATSNING PÅ VÄRMLANDS SKOGSINDUSTRI

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 17:02 CEST

– 130 MILJONER PÅ TIO ÅR

Nu är det klart! Vinnova har i hård konkurrens utsett The Paper Province till VINNVÄXT-vinnare. Det innebär en rekordstor satsning på den värmländska skogsindustrin. Målet är att skapa en internationellt attraktiv innovationsmiljö för skogsbaserad bioekonomi. Totalt satsar Vinnova och regionala medfinansiärer 130 miljoner kronor under tio år.

– Jättekul att vårt arbete att utveckla och förnya den traditionella skogsindustrin ger resultat. Det här är ett erkännande för våra medlemsföretag och alla andra som engagerat sig i The Paper Province! Nu stärker och framtidssäkrar vi positionen som ett av världens ledande skogsindustriella kluster, säger Maria Hollander, vd på The Paper Province.

– Det här är resultatet av ett mycket bra förarbete där många parter varit involverade. Jag gläds med The Paper Province och Värmland. Den här satsningen kommer att få stor betydelse för länets utveckling på många sätt, säger Tomas Riste, regionråd, Region Värmland.

Forskning, utveckling och kommersialisering

Den totala projektbudgeten är 130 miljoner under tio år. Hälften kommer från Vinnova och hälften från regionala medfinansiärer som Region Värmland, Karlstads universitet, Värmlands kommuner, Länsstyrelsen, Landstinget, SP, Skogsstyrelsen och The Paper Provinces medlemsföretag.

Pengarna ska användas till forskning, utveckling och kommersialisering av nya skogsindustriella produkter och tjänster, men också till att öka effektiviteten i basindustrin och det värmländska innovationssystemet.

FÖR MER INFO KONTAKTA:

Maria Hollander, VD | 0706-21 11 72 | m.hollander@paperprovince.comRobert Rundberget, kommunikatör | 0706-65 74 25 | r.rundberget@paperprovince.com
Hedvig Bergenheim, Kommunikationschef | Region Värmland | 054-701 10 19
Tomas Riste, Regionråd | 054-701 10 11

The Paper Province är ett kluster för pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att The Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.