Svenska Badmintonförbundet

Rekordstort deltagande i Swedish International

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 09:30 CET

Årets upplaga av Swedish International Stockholm lockar ett rekordstort antal deltagare: 287 spelare från 35 länder gör den 21-24 januari upp om en total prissumma på 15 000 USD.

Turneringen är känd som en av de bästa på Europatouren och har samma status bland badmintonspelarna som Båstadsturneringen har bland tenniseliten.

De främsta svenskhoppen är Henri Hurskainen i herrsingel och Emma Wengberg/Emelie Lennartsson i damdubbel. Hurskainen avslutade 2009 starkt, med en turneringsvinst i Irish Open och en knapp finalförlust i Turkiye International. I den senare turneringen vann Wengberg/Lennartsson damdubbeln.

Hurskainen, 52:a på världsrankingen, är åttondeseedad i Swedish International. Wengberg/ Lennartsson är rankade som nummer 30 i världen och är tredjeseedade i turneringen. Danskar är toppseedade i fyra av de fem kategorier som spelas. Det är endast ryska singelspelaren Ella Diehl som bryter den danska dominansen. I herrsingel är Hans-Kristian Vittinghus toppseedad.

Den 21-22 januari spelas kval och de första omgångarna i huvudtävlingen. Lördagen 23 januari spelas kvarts- och semifinaler och turneringen avslutas på söndagen klockan 13.00 med ett finalpass.

Torsdag 21 januari klockan 13.00 hålls en presskonferens i Eriksdalshallen inför Swedish International. Det kommer information i en särskild pressrelease angående detta.

Swedish International Stockholm följs på www.badminton.nu/swedishinternational.

Magnus Fantenberg, förbundschef Badminton Sweden
magnus.fantenberg@badminton.nu

Fakta Swedish International Stockholm
Swedish International Stockholm, SIS, är en internationell badmintontävling som anordnas av Svenska Badmintonförbundet i Eriksdalshallen i centrala Stockholm tillsammans med fyra Stockholmsklubbar: Spårvägens BMF, Täby BMF, Skogås BK och Kista BMK. SIS är en av 24 tävlingar på Europatouren och anses vara en av de mest populära tävlingarna. Sedan starten 2004 har vi haft runt omkring 200 deltagare från ett 30-tal olika länder i Europa, USA och Asien.

Fakta Svenska Badmintonförbundet
Svenska Badmintonförbundet bildades 1936 och har idag ca 31 000 medlemmar representerade i 253 föreningar runt om i Sverige. Ungefär en halv miljon människor i Sverige spelar badminton på motionsnivå minst en gång i veckan, vilket även gör oss till en stor motionsidrott. Badminton är sedan 1992 en olympisk gren.