SWEDEN 瑞典 EXPO 2010

Rekordstort intresse för världsutställningen bland svenska företag

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 07:22 CEST

Det svenska deltagandet i världsutställningen har dragit rekordmånga sponsorer. Med över 110 samarbetande företag toppar Sverige sponsorlistan på Expot.

- Vi är förstås jätteglada att intresset har varit så stort, och inte minst för att vi fortfarande får nya förfrågningar från företag som vill vara med i samarbetet,  säger Nina Ekstrand, Biträdande Generalkommissarie och ansvarig för medfinanseringen och partner relations.

Företagen som stödjer det svenska deltagandet delas in i fyra officiella grupper;  partners, sponsorer, organisationer och leverantörer, där de som ingår i partnergruppen är medfinansiärer. Det svenska deltagandet på Expo 2010 är det största samfinansierade Sverigefrämjande projekt någonsin med en 50/50 finansering från staten och näringslivet och en budget på ca 150 MSEK.

Exportrådet är en av de organisationer som valt att delta i samarbetet. De gick initialt in som officiell organisation, men har nu utvecklats till att bli en partner.

- Världsutställningen är en viktig plattform för svenska företag att synas i sammanhanget ”Sverige AB”. Och som en partner för svenska företag i deras internationella etablering tycker vi på Exportrådet att det är självklart att stödja Sveriges deltagande, säger Ulf Berg, VD på Exportrådet.

Ericsson är en av den svenska paviljongens två huvudpartners, och med sitt sponsorskap hoppas de kunna både stötta bilden av Sverige som land och ytterligare stärka sitt varumärke i Kina.

- Vi valde att gå in som partner för att vi, liksom tex Volvo och Atlas Copco, har en lång erfarenhet av att göra affärer i Kina och för att vi därigenom vet att affärer i Kina kräver ett långsiktigt arbete med tydliga signaler om ett starkt engagemang och nära relationer. Kina är viktigt för oss inom olika områden. Vi har omfattande forskning och utveckling i landet, liksom en betydande del av vår produktion, så Kina för oss är mycket mer än en exportmarknad, säger Henry Sténson, informationsdirektör på Ericsson.

Atlas Copco är en annan viktig partner, och då deras största marknad är Kina låg ett samarbete med Sveriges paviljong inte långt bort.

- Det var ett lätt beslut för oss att delta i WorldExpo i Shanghai. Vi har utnyttjat utställningen till att visa hur koncernen erbjuder hållbar produktivitet i och för Kina och resten av världen, säger Annika Berglund, Informationsdirektör för Atlas Copco-gruppen.

Världsutställningen i Shanghai öppnade den 1 maj och håller på till den 31 oktober. Hittills har nästan 50 miljoner personer besökt utställningen, varav cirka 2,3 miljoner besökt den svenska paviljongen.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Warren

maria.warren@expo2010.se

För mer information om partners och finansiering, vänligen kontakta:
Nina Ekstrand
Biträdande Generalkommissarie

nina.ekstrand@expo2010.se

Officiell hemsida: www.swedenexpo.cn

Sveriges kommitté för Expo 2010 i Shanghai är ett samarbete mellan stat och näringsliv där vardera bidrar med 70 miljoner kronor. Det svenska temat för världsutställningen är Spirit of Innovation och syftar till att Sverige rankas som ett av de mest innovativa länderna i världen.
Det övergripande temat för världsutställningen är Better City - Better Life och syftar på befolkningsökningen i städer, inte bara i Kina utan över hela världen.