Svenska Orienteringsförbundet

Rekordstort intresse tvingar fram ändringar i Elitserien

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 15:46 CEST

Intresset för årets första elitserietävling i orientering är rekordstort. Till kvalet, som hålls på påskdagen i skånska Höör, är 259 herrar och 134 damer anmälda. Det rekordstora intresset gör att arrangörerna, Ringsjö OK och OK Kontinent, måste minska startmellanrummet till att skicka iväg löparna med endast en minuts mellanrum.

- Med en och en halv minut mellan löparna, som vi tänkt från början, skulle det ta över sex timmar att få iväg alla herrarna. Därför har vi tillsammans med Svenska Orienteringsförbundet beslutat att minska startmellanrummen, säger tävlingsledaren Andreas Oxenstierna.

Tävlingen är en medeldistans och endast 40 damer och 40 herrar går vidare till finalen, som avgörs på annandag påsk med jaktstart. Snabbaste löparen i kvalet startar alltså först och första dam- och herrlöpare i mål vinner.

Större delen av den svenska landslagseliten finns på plats, och utmanas av internationella stjärnor som ryske världsmästaren Andrej Khramov och danska landslagsstjärnan Signe Söes.

- Den som har tänkt att vinna måste behärska skånsk orienteringsteknik, ha tuffhet och styrka att kunna forcera i de branta backarna, kunna ligga på i ett högt tempo där terrängen medger men framförallt våga göra sitt eget lopp och inte påverkas av andra löpare, säger tävlingsledaren Andreas Oxenstierna.

Fakta om Elitserien 12-13 april

Tävlingscentrum: vid Norra Rörums kyrka, 10 km NV om Höör.

12 april, påskdagen: Kval, första start 10.00. Beräknad segertid knappt 40 minuter. De 40 bästa går vidare till finalen, övriga får springa i vanlig elitklass på måndagen.

13 april, annandag påsk: Final med jaktstart, första start damer 11.00 och herrar 12.00. Start och varvning vid målplatsen. Beräknad segertid 40 minuter.

Ackreditering och mer information: se www.ringsjo.nu

Ytterligare upplysningar: Tävlingsledare Andreas Oxenstierna, 0413-244 90, 070-947 05 68. Pressansvarig Ina Lindeberg, 0415-502 23, 070-985 69 20.

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt

Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se
Rasmus Westergren, 08-587 720 72, 073-051 08 83, rasmus.westergren@orientering.se Sören Emmervall, 08-587 720 05, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se Svenska Orienteringsförbundet Box 22 171 18 SOLNA Tel 08-587 720 00 Fax 08-587 720 88 E-post: info@orientering.se http://www.orientering.se