Åre 2007 AB

Rekordstort sponsorintresse för alpina VM i Åre 2007

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 11:38 CEST

Med lite mindre än ett år kvar till alpina VM i Åre 2007 är det fler än 30 svenska och internationella företag klara som officiella sponsorer för Sveriges genom tiderna största vintersportevenemang. Bland huvudsponsorerna återfinns bland annat Carlsberg, Fortum, Intersport och Bauhaus.

– Det är ingen tvekan om att näringslivet på alla nivåer ser det positiva i affären och marknadsföringsvärdet i att vara en del av den framgångsrika svenska alpinsporten, världens näst största vintersportevenemang i Åre 2007 och Sveriges tillväxtort nummer ett, säger Lasse Lindqvist, VD Åre 2007 AB.

Alpina VM arrangeras i Åre nästa år mellan den 3-18 februari 2007. Det är andra gången som ett alpint VM arrangeras i Sverige, senast var det 1954. VM i Åre 2007 ser ut att bli det enskilda idrottsevenemang i Sverige under såväl 2006 som 2007 som har det största kommersiella underlaget i form av sponsorskap. Intresset för att sponsra världsmästerskapen är och har varit mycket stort. Fler än 30 svenska och internationella företag är klara som officiella sponsorer. Dessutom finns ytterligare cirka 25 företag som stödjer evenemanget på regional nivå.

– Det är mycket ovanligt att ett idrottsevenemang i Sverige så långt innan själva evenemanget har så många sponsorer på plats. Det finns endast ett fåtal platser kvar i sponsorgruppen innan det är fullt, säger Jens Rundkvist, marknadschef Åre 2007 AB.

De företag som i första hand kommer att använda Åre 2007 som en kommunikationsplattform det närmaste året är följande (sponsornivåerna anges i rangordning efter omfattning av sponsorskap):

Presenting Sponsor - Carlsberg

Main Sponsors – Rauch, Bauhaus, Halti, Fortum och Intersport

Nordic Partners – Telia, Expressen, Posten, SoliferPolar och Jamtland.se (Länsstyrelsen i Jämtlands län)

Selected Partners – Falck Security (Group 4 Securicor), SJ, Cloetta, Holiday Club, SBS Radio, Clear Channel, Östersunds Posten och Adresseavisen.

Utöver de ovan nämnda sponsorerna har Åre 2007 flera så kallade Technical Suppliers Head, Scott, Liski, Alpina, Polaris, Cramo, Sundsvalls Tidning, Avinor, DAUS, Åka Skidor och Nylunds Maskiner.

Bland Regional Supporters, som är en grupp med aktiva företag i regionen, återfinns: Copperhill, Deloitte, Fresks, Föreningssparbanken, Gärdin & Persson, Jämtfrakt, Konsum Nord, Länsförsäkringar Jämtland, Nicofree, Persson Invest, SCF Betongelement, Svea Skog, ALMI, Sveriges Byggindustrier, Sweco, Teleca, Mittuniversitetet, Servera, HSB Mitt, Anticimex, AGO Servicebolaget, Extrem Event, Kolmården och Sundsvallsbanken.

För mer information kontakta:

Jens Rundkvist, Marknadschef Åre 2007 AB, +46 73 088 2007

Lasse Lindqvist, VD Åre 2007 AB +46 70 636 2007

Titti Rodling, Informationsansvarig Åre 2007 AB +46 70 339 2007

Mer information och pressbilder finns på www.are2007.com under Media

Titti Rodling, Info/Media Director

FIS Alpine World Ski Championships

Åre 2007 AB

Box 2007, SE-830 13 Åre

Tel +46 (0)647 61 2007

Mobile +46 (0)70 339 2007

titti.rodling@are2007.com

www.are2007.com

Åre 2007 AB is the company organizing the FIS Alpine World Ski Championships in Åre in 2007. The budgeted turnover will amount to about SEK 420 million including investments in the racing arena of some SEK 190 million. The company vision is to perform the most groundbreaking FIS Alpine World Ski Championships ever and the assignment to crown ten world champions.