Spotahead

Rekryteringens baksidor – (o)medveten diskriminering

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 13:17 CET

Varför är oftast en persons namn det första som visas i ett CV? Hur påverkar egentligen kön, namn och ålder en rekryterare? Kan ett CV åka i soptunnan efter just den läsningen? Är det medvetet eller omedvetet?

En persons namn säger så mycket men ändå inte. Det säger oftast vad personen har för kön och härkomst men det säger inget om hur pass lämplig denna person är för ett jobb. Diskriminering finns, det kan man konstatera men frågan är om den är medveten alla gånger. Skulle en rekryterare läsa eller agera annorlunda på ett CV om namnet inte visas. Det tror Spotahead. På Spotahead.se är det kompetensen, erfarenheten och de personliga egenskaperna som ligger i fokus. Genom en anonym registrering på Spotahead kan konsulter och de som önskar att bli konsulter inom IT och Management bli kontaktade av många olika konsultbolag som söker efter folk för anställning.

Två av grundarna till Spotahead har själva upplevt detta problem på nära håll. De hade precis gått ut KTH och sökte samma jobb med näst intill identiska CV. Patrik blev kallad till intervju. Efe fick ett meddelande om att ingen tjänst matchar hans profil. Slutsatser av det?

“Det ska inte spela någon roll om du har ett ovanligt namn, hur gammal du är eller vilket kön du har. Det är din kompetens som ska avgöra. Man skulle kunna säga att Spotahead tar det bästa från rekryteringsbranschens befintliga funktionalitet och kombinerar det med funktionalitet från dejtingtjänster; först när tycke uppstår får den som söker nya kontakter veta vem det är han/hon talar med” säger Efe Efeoglu, pressansvarig och partner på Spotahead.

De konsultbolag som har gått med i Spotahead och som därmed söker efter konsulter till sina verksamheter agerar bara efter konsultens erfarenhet och kompetens. Konsultbolagen kontaktar därmed de anonyma konsulterna med olika erbjudanden utan att veta vad personen heter, hur gammal den är och vilket kön den har. Dessa konsultbolag visar därmed att kompetensen är nyckeln i deras rekrytering.

PR i pdf-format.

Kontaktperson: Efe Efeoglu

Mail: efe@spotahead.se
Tfn: +46 (0) 706 268 149

Mer info på: http://www.spotahead.se
Facebook: http://www.fb.com/spotahead
LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/2775856

Spotahead är tjänsten som kopplar samman IT- och Managementkonsulter med konsultbolag på ett mer naturligt sätt och helt utan mellanhänder.

Genom detta överbryggar Spotahead det gap som i dag finns mellan konsulter och konsultbolag.