Svenska Rugbyförbundet

Rekryteringsprojekt lanseras i Skandinavien

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2013 17:45 CET

Imorgon lanseras Internationella Rugbyförbundets (IRB) nya rekryteringsprojekt Get into Rugby på Bosön i Stockholm. IRB har satt som mål att locka en miljon nya spelare världen över till VM 2015. Sverige, Norge och Danmark har valts ut för att lansera projektet i dess enda regionala utformning.

Internationella Rugbyförbundet har lanserat ett nytt rekryteringsprojekt Get into Rugby med målsättningen att locka en miljon nya spelare till sporten innan VM 2015. Svenska Rugbyförbundet har som målsättning att nå 5 000 spelare år 2015, och 10 000 spelare till år 2020. Detta innebär en ökning på 15% per år.

Programmet bygger på tre steg: TRY, PLAY och STAY. TRY fokuserar på att få barn att prova på rugby i skolor och klubbar och få uppleva sportens värderingar och principer. PLAY fokuserar på att ge barnen möjlighet att spela rugby i klubbar eller turneringar. Slutligen så är STAY inriktat på uppmuntra nya spelare till att bli aktiva föreningsmänniskor.

Get into Rugby Scandinavia lanseras imorgon lördag kl. 11:00 på Bosön i Stockholm, med hjälp av representanter från IRB, SRF, norska och danska rugbyförbunden. Media är givetvis välkomna.

Barn 6-12 år, oavsett tidigare erfarenhet, är välkomna att vara med under lanseringen och prova
på TAG-rugby (ej kontakt). Samling kl. 10:45 mitt i stora hallen (löparbanan) på Bosön.

För ytterligare information, kontakta:

David Hanley, utvecklingsansvarig SRF  08-699 65 25