Demando.se

Rekryteringstjänsten som ger 10 000 kr i anställningsbonus till den som får ett jobb

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2015 09:36 CEST

Hur går det här ihop?
– Det är som en grattis till jobbet-bonus till den som blir anställd genom Demando. Vi tar en del av våra intäkter och premierar de som förtjänar det, alltså de personer med bristkompetens som behövs på arbetsmarknaden. Vi kan göra det tack vare effektiviseringen som tjänsten erbjuder.

Vem kan registrera sin hos er?

– Just nu så fokuserar vi på personer inom IT-branschen som har kvalificerad och efterfrågad kompetens. Till exempel IT-arkitekter, testare, UX-designers och IT-tekniker. I förlängningen kanske vi breddar oss till fler branscher.

Hur fick ni idén till Demando?

– Vi jobbar själva i IT-branschen och blev ofta uppringda av rekryterare och headhunters. Men det kunde ta upp till sex jobbintervjuer innan vi fick veta vilka villkor som gällde hos arbetsgivaren, alltså konkreta saker som semester och lön. Därför ville vi vända upp och ner på begreppen och sätta den arbetssökande i förarsätet. De som registrerar sin profil hos oss och får ett erbjudande från en arbetsgivare i vilket preliminära villkor framgår direkt.

Så hur funkar det?

– Man skapar en profil på vår sajt. Dels en personlig del med cv, personligt brev och en länk till sin

Linkedin-profil. Dels en anonym del där man listar kompetenser och erfarenheter. Där får man också ange sina villkor som minimilön och när man kan börja jobba. Det är den anonyma delen som arbetsgivarna får se. Hittar de en person som de tror skulle passa hos dem kan de skicka ett icke-bindande erbjudande till den arbetssökande. Om man då gillar erbjudandet kan man välja att offentliggöra hela sin profil för företaget. Sedan är det upp till dem om de vill gå vidare och ses för en arbetsintervju.

Varför är processen anonym i början?

– Om man redan har ett jobb kan det vara känsligt om din arbetsgivare får se din profil där. Vi har dessutom lagt till möjligheten att blockera sin nuvarande arbetsgivares organisationsnummer så att de inte kan se din profil.

Artikeln publicerades av breakit.se

Vår tanke med Demando är att samla Nordens talanger som besitter efterfrågad kompetens såsom UX-Designers, IT-Tekniker, Ingenjörer, IT-Arkitekter etc. Sådana talanger blir ofta överrösta med olika erbjudanden och förtjänar därför att ha kontroll över rekryteringsprocessen. Vi på Demando vill därför göra rekrytering mer transparent så att både arbetssökande och arbetsgivare kan ta ställning till vad den andra har att erbjuda i ett tidigt skede, vilket gör processen enklare och mindre tidskrävande.