Sentence Design AB

Relationer byggs på trovärdighet

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 13:59 CET

Ett företags själ sammanfattas i varumärket. Nyckeln till allt framgångsrikt varumärkesarbete är förmågan att omsätta varumärkesstrategin i praktiken.

En titt i backspegeln visar att det finns många skickliga och lysande ledare som bidragit till att bygga starka varumärken genom att fungera som dess ambassadörer. Klassiska exempel är Ingvar Kamprad (Ikea) och Steve Jobs (Apple).

Att formulera en varumärkesstrategi är viktigt för att skapa en riktning för företagets kommunikation. En tydlig strategi med företagets grundläggande värderingar kan öka lönsamheten samt även motivera de anställda. Det svåra är att implementera den. En förklaring är att ledningen tror att implementeringen sköter sig själv, och inte kräver något engagemang. Men det är fel.

Nyckeln till framgång handlar till stor del om att engagera och entusiasmera medarbetarna. Det är individer som hanterar företagets kund- och affärsrelationer. Och det är människorna som gör företaget omtyckt och uppskattat. Det är också individerna som skapar de starka teamen.

Företag med en webbplats som är aktuell, uppdaterad och med ett innehåll som visar
företagets styrkor, produkter/tjänster väl kopplade till de egna värderingarna, skapar en stolthet och trovärdighet som är viktig för verksamheten. Inte minst viktigt blir de när referenser och rekommendationer byggs på de verkliga förutsättningarna som råder i företaget.

Genom att ta hjälp av WebFlows paketlösningar som garanterar regelbunden uppdatering
av företagens värderingar, strategier och affärsrelationer, stärks företagets
varumärke ytterligare.

En undersökning som visserligen gjordes för något år sedan av utbildningsföretaget
Framfot visade att möten/relationer kom på en 11 plats i den totala rankinglistan
av 12. Den vanligaste anledningen till varför kunder lämnar leverantörer är brist på uppmärksamhet.

Betyder det då att kundmöten inte längre är viktiga? Tvärt om. Men kundmöten ska utvecklas
till affärsmässiga möten, inte några sociala träffar där båda parter är dåligt förberedda och knappt pålästa. Kunden är beredd att betala för trygghet och kvalitet. Även här spelar webbplatsen, den kostnadseffektiva marknadsföringsplatsen en viktig roll. Om inte den andas kvalitet, aktualitet och
användbart innehåll, förlorar kunden intresset och kan lätt välja någon annan
verksamhet med likvärdiga produkt/tjänster.

Som frilansskribent är jag kvalitetsmedveten, snabb och lättsam att få kontakt med. Jag tycker om att träffa människor, höra dem berätta om sitt intresse, jobb, sina drömmar och erfarenheter. Det är spännande att förmedla till andra. Jag driver Sentence Design AB (www.sentencedesign.se) och vill gärna hjälpa företagare, organisationer och föreningar med skrivjobb.