Riksdagen

Relationerna Europarådet och EU lyfts upp i Europarådets parlamentariska församling i Strasbourg nästa vecka

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 11:21 CEST

Riksdagens Europarådsdelegation (ER) deltar vid Europarådets parlamentariska församlings vårsession den 10-13 april i Strasbourg. Från riksdagen deltar: Carina Ohlsson (s), ordf., Anders G Högmark (m), vice ordf., Birgitta Ahlqvist (s), Helena Bargholtz (fp), Conny Öhman (s), Majléne Westerlund Panke (s), Göran Lindblad (m), Carina Hägg (s), Jan Ertsborn (fp) och Mats Einarsson (v).

Thomas Hammarberg, Europarådets nytillträdde kommissarie för de mänskliga rättigheterna, inleder vårsessionen och gör ett uttalande.

Ett av huvudämnena under sessionen är relationer mellan Europarådet och EU. Luxemburgs premiärminister Jean-Claude Juncker presenterar sin rapport på temat; ett uppdrag han fått av Europarådets stats- och regeringschefer. Även EU-kommissionens president José Manuel Barroso deltar. De nuvarande ER- och EU-ordförandeländerna kommer att företrädas av den rumänske premiärministern Calin Popescu-Tariceanu respektive Österrikes förbundskansler Wolfgang Schüssel som ska tala inför församlingen.

Som en brådskande fråga föreslås att församlingen debatterar möjligheten att stoppa kvinnohandeln inför fotbolls-VM i Tyskland i sommar.

På agendan står för övrigt rapporter om läget i Mellanöstern, flyktingsituationen i Kaukasus, social integration av fångar samt fattigdom och korruptionsbekämpning.

Det nuvarande ordförandelandet Rumäniens utrikesminister Mihai-Razvan Ungureanu redogör för ministerkommitténs verksamhet och svarar på frågor från ledamöter.

Ryssland står närmast på tur och kommer att ta över ordförandeskapet i Europarådets ministerkommitté för perioden maj-november.

Läs mer om Europarådets parlamentariska församling

För närmare information kontakta
Kirsti Pulkka-Ericson, riksdagens internationella kansli, telefon 08-786 55 90, eller +33 388 36 00 33 (Strasbourg)

Christina Green