Rowi Wines AB

Remelluri x 2

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 19:20 CEST

Det var den milda hösten och vintersäsongen, fri från frost, en regnig vår och en ovanligt kall sommar som skapade den unika Remulluri Blanco 2007

Granja Nuestra Remelluri är en av de viktigaste vinhusen i La Rioja, inte för aristokratisk rang och ordning,(det grundades 1967), utan snarare för sitt framgångsrika blandning av modern teknologi och den extra långa tid som vinet lagras traditionellt på ekfaten. Remelluris vin har genom åren blivit ett kult vin  och produktionen i Labastida är i liten skala. Det är ovanligt i La Rioja området att endast nöja sig med en enda liten bodega.(Martinez Bujanda's Finca Valpiedra är en annan odlare som håller låg profil när det gäller mängd och ligger i bergsområdet nedanför Sierra de Toloño.

1995 års Remelluri har mognat vackert och startar sin perfekta peak nu och som för övrigt håller i ytterligare 15 år till... Det verkar likna det extra ordinära kvaliten från 1994 och äger samma purpur/svarta intensiva färg och har en rik bärig smak av mörka hallon, svarta vinbär med lätt ton av körsbärs syltad lakrits och vild, rökig ek. Remulluri Reserva 2005 har en "Full body" som amerikanerna gärna uttrycker sig när det berömmer den fylliga men kurviga Riojan . Den har en helt sensationell finish som varar i 35 sekunder. Vinet passar till smakrika rätter med vilt, lamm eller Rödkulla nötkött från Sinarpsdalen.

Remulluri Reserva 2005 13.5% 750 cl 94350

Remelluri Blanco 2007 är som en surrealistisk stjärnklar natt målad av Dalì, lysande i i guld och grönt. En komplex och öppen not som presenterar ett helt spektrum av frukter och aromer. Honungs blomster och örtträdgård som möter nyskurna vita päron och krispigt, grönt äpple. Aromen är inte så intensiv men mycket originell och man kan ana jordens mineralrika innehåll där vinrankorna vuxit. Att producera vitt i bland Riojor är synnerligen orginellt och omtalat om än i liten skala. När temperaturen stiger i glaset kommer kommer den delikata eken fram och integreras perfekt med sötma och densitet.Remelluri 2007 är sannerligen en smaksensation!

Remulluri Blanco 94718

Rowi Wines AB erbjuder ett brett utbud av mer än 1000 olika vin-, öl- och spritsorter från hela världen.
Allt noga utvalt i nära samarbete med våra duktiga producenter och erfarna samarbetspartners. Bland annat är varje produkt testad av en expertpanel bestående av sommelierer, vinimportörer, f d anställda hos Systembolaget och restaurangmänniskor. Från vårt kontor i Båstad arbetar vi på den Skandinaviska marknaden och exporterar även till Ryssland och Indien.
Namnet, Rowi Wines, har vi tagit efter den lilla Kiwi-fågeln Rowi (Apertyx rowi) som finns i ett begränsat antal i området Okarito i Nya Zeeland. Den sällsynta fågeln lär enligt sägnerna omtänksamt värna om alla i sin omgivning. En trivsam egenskap som vi hoppas att du som kund alltid ska finna hos oss.
Välkommen till Rowi Wines!Gjertrud Flote VD