Nigabs pressrum

Rémy Cointreau utser Hans Just Group till distributör i Norden

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 08:18 CET

Familjeägda dryckesföretaget Hans Just Group A/S och Rémy Cointreau tillkännager idag planerna på ett nordisk samarbete. Planerna omfattar försäljning, marknadsföring och distributionsavtal i de 4 nordiska lokala marknaderna (Danmark, Norge, Sverige, Finland) där Hans Just-koncernbolag kommer att bli distributör av Rémy Cointreau’s portfölj.

Detta är en betydande och viktig utveckling för Hans Just Group A/S som med Remy Cointreau’s portfölj kommer att stärka sin ställning som oberoende dryckesdistributör i Norden. Samarbetet träder i kraft 1 april 2014.

Hans Just Group A/S VD Thomas Karberg säger: ”Min bror Peter och jag är mycket glada över att få arbeta med Rémy Cointreau där det finns en hel del synergieffekter mellan de två företagen som har komplementära portföljer av premiummärken.” Han fortsätter: ”Vi är stolta och hedrade att som ett fristående familjeföretag sedan 1867 ha valts av Remy Cointreau. Partnerskapet kommer att hjälpa oss vidare på vår strategiska resa och fortsätta att driva vår affär på lång sikt.”

Spyros Ghikas, VD för Rémy Cointreau Europa, Afrika och Mellanöstern kommenterar: ”Vårt samarbete med Hans Just Group passar perfekt med Rémy Cointreau’s premiumstrategi. Kombinationen av våra varumärken och de som redan distribueras av Hans Just kommer att stärka vår position inom premiumsegmentet på marknaden och erbjuder en unik möjlighet att ge ytterligare tillväxt i Norden”.

Om Rémy Cointreau
Rémy Cointreau Group är en av de större aktörerna på den globala spritmarknaden, med en portfölj av internationella premiumvarumärken såsom Rémy Martin och Louis XIII, Cointreau, Passoa, Metaxa, Mount Gay Rum, St Rémy brandy och Bruichladdich Single Malt Scotch Whisky.

Om Hans Just Group A/S.
Hans Just Group A/S är ett oberoende företag inom dryckesbranschen med fokus på premiummärken. Hans Just Group A/S är ett privat familjeföretag etablerat 1867 som för närvarande drivs av den femte generationen av familjen Just Karberg. De nordiska marknaderna förvaltas genom koncernbolagen Hans Just A/S i Danmark, AB Nigab i Sverige, Robert Prizelius AS i Norge och Beverage Partner Finland OY i Finland.

Om Nigab
Nigab är en av de största leverantörerna av sprit och vin till den svenska marknaden samt inom nordisk duty free/travel retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med totalt 27 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända sprit- och vinprodukter.

För mer information:

Christian Jolinder
Managing Director
christian@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.