Volvokoncernen

Renault Trucks fick order från Världsbanken

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 14:37 CEST

AB Volvos dotterbolag Renault Trucks har fått en order från Världsbanken på 280 anläggningslastbilar av modellen Renault Kerax. Lastbilarna ska användas till återuppbyggnad av städer och byar i den svårt jordbävningsdrabbade Bam-regionen i Iran.

Den 26 december 2003 drabbades den antika Bam-regionen i Iran av en jordbävning som förstörde omkring 60 % av alla byggnader och mer än 25 000 människor omkom. Bam-regionen ligger längs med den berömda Sidenvägen.

Ordern från Världsbanken, som tecknades i mitten av september, gäller 200 Renault Kerax 6x4 och 80 Renault Kerax 4x2, samtliga utrustade med lastflak. Leveranserna beräknas ske mellan februari och juni 2006.

Förra året såldes cirka 6 900 Renault Kerax över hela världen och hittills i år har redan omkring 6 300 sålts.

2005-10-13

För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27, 0705-59 11 49

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 81 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 200 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm och på NASDAQ i US