Stockholms Stadsteater AB

Premiär: 25 september
I rollerna: Martin Rosengardten, Eva Stenson m fl

Turnéfakta
Spelyta: Fri yta 10x8 meter. Takhöjd 5 meter.
Mörkläggningsbart
Publikantal: 70 Spellängd: ca 50 min.
Pris: 3000 kr/föreställning, plus moms 25%
Turnébokning och information: Annika Busch, 08-506 20 219
annika.busch@stadsteatern.stockholm.se

Finns det varelser i havet som kan prata? Om man ropar tillräckligt högt kan någon man saknar väldigt mycket då komma tillbaka? Finns svaren vid havets strand? En pojke möter en flicka på stranden. Pojken sörjer sin farfar som har
omkommit i en otäck båtolycka. Flickan söker kontakt men pojkens sorg står i vägen för deras vänskap. Men plötsligt upptäcker barnen en strandad delfin. Då börjar allt att förändras. För pojken. För flickan. För delfinen som barnen räddar med gemensamma krafter. Havet är en livsbejakande pjäs om mod och vänskap. Om saknad. Om en resa ner till det gröna havets magiska värld.

För lågstadiet

UNG SCEN
Alice i Underlandet
Manus och regi : Jan Modin
Fritt efter Lewis Carrolls bok
Scenograf: Eva Sommestad Holten Musik: Thomas Bjelkerud
Premiär: 10 februari 2004
I rollerna: Minna Treutiger, Mats Hedlund, Anna-Maria Käll,
och Anders Johannisson

Turnéfakta
Spelyta: Ring för information
Mörkläggningsbart
Publikantal: Ring för information Spellängd: ca 1 timme
Pris: 4000 kr/föreställning, plus moms 25%
Turnébokning och information: Annika Busch 08-506 20 219
annika.busch@stadsteatern.stockholm.se

I Jan Modins version av sagan finns den tioåriga Helena i centrum. Hon ska gå och lägga sig och vill att mamma eller pappa ska berätta något för henne. Ingen av dom orkar eller
har lust och Helena ombeds därför läsa själv. Hon plockar fram Alice i Underlandet men blir omgående tråkad av mor: -Den där boken är så konstig att den kan du ju lika gärna läsa baklänges!“ I en lam protest gör Helena det, läser baklänges, och poff…! I ett rökmoln står där plötsligt en man från 1800-talet! Han bär bonjour och hög hatt och håller en gammal väska i handen. När familjens skräck lagt sig och de äntligen kan lyssna förklarar mannen att han är matematikdocenten Charles Dodgson! Samme Charles som under pseudonymen Lewis Carroll en gång skrev den bok Helena håller i handen! Nu är han här på jorden igen, livs levande och sprudlande lycklig över att än en gång få berätta sin favoritsaga. Han drar med sig de sömniga föräldrarna, Helena blir Alice och tillsammans återskapar de det magiska Underlandet. När äventyret är slut och Farbror Charles återvänt till “Det Stora Biblioteket Där Uppe“ står Helena, Mamma och Pappa där, omtumlade, förändrade, och uppfyllda av en ny insikt…….

Från 8 år

Unga Klara på UNG SCEN
Medeas barn
Av: Per Lysander och Suzanne Osten
Regi: Anna Takanen
Dramaturg: Erik Uddenberg Scenografi: Annika Nieminen Bromberg
Musik: Bengt Berger
Premiär: 26 september i Akalla
I rollerna: Per Graffman, Lars Hansson, Victoria Olmarker, Per Sandberg och Alexandra Zetterberg

Medea är desperat. Hennes man Jason har träffat en ny kvinna och vill skiljas. Medea drar in deras två barn i konflikten med Jason. Det är hämnd hon är ute efter. Grym hämnd. Barnen då? De försöker vara mer vuxna än sina föräldrar. Ofta lyckas de.
Unga Klara gör en nytolkning av klassikern från 1975. Det är inte en överdrift att påstå att ”Medeas barn” vid premiären för snart 30 år sen bidrog till ett ökat fokus på barns utsatthet vid skilsmässor. Då grät den vuxna teaterpubliken i salongen.
Barnen var inte lika chockade. Många kände igen sig. Medeas barn kommer att spelas i Skarpnäck och Akalla under hösten 2003.

För låg- och mellanstadiet

Unga Klara
Livet en dröm
Av: Pedro Calderón de la Barca
Regi: Tobias Theorell Översättning: Jens Nordenhök
Bearbetning och dramaturgi: Lucas Svensson
Scenografi och kostym: Magdalena Åberg
Premiär på Unga Klara den 17 september 2003.
I rollerna: Sofia Berg Böhm, Katarina Cohen, Malin Ek, Niklas Falk, Andreas Kundler, Stefan Norrthon och César Sarachu.

Rosaura är ute efter hämnd. Hennes älskade har svikit och varför ska hon låta sig nöjas med det? Rosaura tänker återupprätta sin heder. Gärna genom ett knivhugg. Kungasonen Sigismund är ett monster (enligt sin far) och sitter inspärrad i ett torn sen födseln. En spådom bestämde hans öde. Enligt den ska han bli en tyrann. En värsting som måste isoleras från världen. Men en dag får kungen en idé. Sigismund ska utsättas för ett experiment. Han hämtas till
slottet och får en dag på sig att bevisa att han är värdig tronen. Misslyckas han blir det tornet igen. Kommer Sigismund att hålla måttet? Och hur går det med Rosauras förlorade heder?

För högstadiet och vuxna.

Långa Näsan
Innanför ögat
Av: Amanda Rolder
Regi: Inger Jalmert-Moritz Bearbetning och dramaturgi: Thomas Alldahl och Inger Jalmert-Moritz
Scenografi, dockfigurer och kostym: Nils Moritz
Premiär på Långa Näsan 7 oktober
I rollerna: Ingalill Ellung, Anna Hammarstedt, Jenny Bjärkstedt och Mårten Hedman

KÄRLEK ELLER HAT? var temat när vi bad ungdomar mellan 13 och 16 år att skriva om sina liv. “Jag såg din tunna kropp och ögonen som var alldeles svarta av sorg. Jag har sett det förut. Min förra vän klarade inte av det…Jag lovade mig själv att aldrig ha något att göra med någon som har ett sådant mörker inom sig. De kan inte älska, de är förblindade av hat.“
Så skriver Amanda Rolder i sin berättelse om Anna, 15 år, som har premiär på Långa Näsan den 7 oktober.
“Innanför ögat“ är historien om en ung flickas sökande efter sig själv. Dels skildrar den Annas vardag, hennes familj och det behandlingshem där hon vårdas för anorexi, dels
gestaltar den vad som utspelar sig innanför hennes ögon då hon sluter dem. Skrämmande och vackra bilder och drömmar kommer till henne, drar henne ner mot avgrundsdjup eller upp mot himmel och ljus där hon känner att hon kan leva. Det är i en sådan dröm hon möter frågan “Anna vill du leva?“ och hon svarar “Ja!“ Det är en både fantastisk och och fasansfull berättelse som Amanda har skrivit. Den utspelar sig på många plan och ställer frågor om identitet, vänskap och sexualitet. Föreställningen riktar sig till flickor i högstadiet, men kommer även att spelas på kvällstid
för en blandad publik.

Långa Näsan
Lilla Grisen och Hipp-Hopp
Av: Kay Tinbäck du Rées efter en bok av Rik Dessers
Regi: Kay Tinbäck du Rées
Scenografi, dockfigurer och kostym: Kay Tinbäck du Rées
Nypremiär på Långa Näsan 14 oktober
I rollerna: Carina Rosén och Kay Tinbäck du Rées

Även en liten gris kan känna sig utanför. För vad händer när man första dagen går till skolan och upptäcker att man inte är som alla andra? Att man i stället för en stilig knorr har
en alldeles rak svans. Lilla Grisens skolkamrater retar henne och tycker hon ser löjlig ut med sin ”råttsvans”. Lilla Grisen och Hipp-Hopp är en balansakt i en akt för barn med eller utan knorr, om vänskap, svek, försoning, och att finna styrka i att inte vara som alla andra.

Spelperiod: 14 okt - 6 dec
För barn mellan 4 och 7 år.

Kalevala
Sammanställd av Elias Lönnrot
Översättning: Lars Huldén och Mats Huldén
Bearbetning: Jan Mark och Lars Rudolfsson
Regi och scenografi: Lars Rudolfsson
Premiär 5 september på Stora scenen
I rollerna: Carl-Åke Eriksson, Henrik Rafaelsen, Minna Treutiger, Iwa Boman, Claire Wikholm, Odile
Nunes, Mats Hedlund, Jan Modin, Steve Kratz, Frida Bergh, EwaMaria Björkström-Roos, Ralph Carlson, Anna-Maria Käll, Thomas Roos, Lilian Johansson, Lis Nilheim, Jan Mybrand,
Bengt Järnblad, Ole Forsberg, Björn Wahlberg, Pia Johansson, Sanna Krepper, Suzanna Dilber

Kalevalasångerna berättar historier om män och kvinnor med övermänskliga krafter. Om Väinämöinen som sjunger fram en båt. Om Lemminkäinen som skapar en häst av sina motgångar. Om den mäktiga Pohjafrun Louhi som förvandlar sig till en väldig örn. Om den unga Marjatta som blir gravid med ett lingon i skogen. Urgamla skapelsemyter, folklig visdom och befriande humor. Kalevala är inget klassiskt hjälte-epos. Historierna är rotade i den nordiska myllan, i folklig tradition. Det handlar om mödrar och söner. Om gubbar som friar till unga flickor. Om kärlek, hämnd och svek. Både ruskigt rolig och ordentligt sorglig på en och samma gång. Magi, sång och mystik med en 23 man stor ensemble. Finlands stora nationalepos Kalevala sammanställdes av läkaren och språkforskaren Elias Lönnrot i mitten av 1800-talet. Under sina vandringar i östra Finland och Karelen samlade Lönnrot in flera finska folksånger, sk runor. Nu sätter Lars Rudolfsson upp Kalevala på Stockholms stadsteaters stora scen. Rudolfsson är kanske mest känd som
mannen bakom succémusikalerna Kristina från Duvemåla och Chess och som Orionteaterns skapare.

För högstadiet och gymnasiet

Ett Dockhem
Översättning: Jan Håkanson
Reviderad efter det norska originalet av Jan Mark och Philip Zandén
Regi: Philip Zandén
Scenografi och kostym: Peter Holm
I rollerna: Anders Ahlbom Rosendahl, Helena Bergström, Kjell Bergqvist, Alma Eklund, Lis Nilheim, Kajsa Reingardt och Sven Wollter

Ett dockhem är ett äktenskapsdrama, en thriller om människans strävan efter självkännedom. Vad får oss att stanna i en relation och vad får oss att gå? Vad händer när
två människor tar av sig sina masker och för första gången pratar? Ett dockhem gav Ibsen världsberömmelse och har engagerat nya generationer under hela 1900-talet.

Nypremiär 30 augusti på Stora scenen
För gymnasiet

Mio min Mio
Av: Astrid Lindgren i Kristina Lugns dramatisering
Regi: Stina Ancker Scenografi: Ilka Isaksson
Musik: Benny Andersson
I rollerna: Joakim Nätterqvist, Daniel Larsson/Martin Rosengardten, Meta Velander/Claire Wikholm,
Felix Engström, Anita Ekström/Kajsa Reingardt, Robert Panzenböck, Thomas Roos/Göran Thorell, Sten Ljunggren, Lindy Leonard Larsson, Catharina Allvin, Johan Ehn, Mikael
Kortesalmi, Michael J:son Lindh, Adriana Savin och Kajsa Staaf

“Om inte vägen vore så mörk ändå, sa Jum-Jum. Om inte
bergen vore så svarta och om vi inte vore så små och ensamma.“ Men de fortsätter ändå, Jum-Jum och Mio. De fortsätter genom Döda skogen, till den djupaste hålan i det svartaste berget, över Döda sjöns vilda vatten, i den mörkaste natten och uppför den brantaste klippan. Mio är så rädd att han helst bara vill gråta, men fortsätter ändå, för att han vet att det är han som är den utvalde – den som måste strida mot den grymme riddaren Kato.

En föreställning för hela familjen med musik av Benny Andersson. En sagornas saga av världens bästa Astrid. Spelas nu Eventuellt nypremiär i december
Från 7 år