Västtrafik

Res med mobilen på anropsstyrda linjer

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2016 09:46 CET

Nu gäller enkelbiljetten i Västtrafik To Go även för resor med anropsstyrd linjetrafik. Syftet är att underlätta för kunder som åker på enkelbiljett och som reser med både anropsstyrd och vanlig linjetrafik.

Nu kan de kunder som åker med anropsstyrd linjetrafik använda appen Västtrafik To Go för att köpa enkelbiljetter som gäller för resan. Tidigare har det inte varit möjligt eftersom biljettmaskiner saknas i de anropsstyrda fordonen.

– Med Västtrafik To Go har kunden både biljett och butik direkt i mobilen. Nu blir biljettköpet enklare och den här typen av bytesresor billigare, eftersom kunden kan resa vidare på samma biljett så länge den är giltig, säger Maria Holmström, chef privatkund Västtrafik.

Enkelbiljetterna gäller inom den anropsstyrda linjetrafiken, det vill säga anropsstyrda turer med tidtabell som går att söka i reseplaneraren. Resorna beställs sedan via Västtrafiks beställningscentral. Inom övrig anropsstyrd trafik gäller andra villkor.

– Genom att göra det enklare att resa med anropsstyrd trafik i kombination med övrig linjetrafik hoppas vi att fler ska upptäcka möjligheterna att använda den, säger Maria Holmström.

I exempelvis Skövde, Skara och Mölndal där byten mellan anropsstyrda linjer och övrig linjetrafik är vanligt är detta en god nyhet. Reser man till exempel från Smedtorpsgatan i Skara till Tröskvägen i Skaraberg (via anropsstyrd linje 3 och busslinje 1) och köper en enkelbiljett i Västtrafik To Go kostar resan 28 kr, jämfört med 69 kr som var det tidigare priset.

Förutom att bytesresor blir enklare och billigare innebär den utökade biljettgiltigheten (90 minuter) att möjligheterna att resa med den anropsstyrda linjetrafiken förbättras, då enkelbiljetterna inte längre enbart gäller för en specifik resa.

Mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771–41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 395 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.