Västtrafik

​Resandet med kollektivtrafiken fortsätter att öka

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2015 13:00 CET

Allt fler väljer att resa med Västtrafik. Hittills i år har resandet ökat med två procent. Det innebär att det har gjorts närmare fem miljoner fler resor med Västtrafik i år jämfört med samma period förra året. Även kundnöjdheten fortsätter att ligga på höga nivåer.

Västtrafiks statistik över resandet visar att det är busstrafiken som har den största ökningen med fyra procent till och med oktober i år. Men även resandet med tåg och båtar har en positiv trend och har under samma period ökat med en procent. Till och med oktober har det totalt genomförts cirka 234 miljoner resor med Västtrafik.

– Vi fortsätter att ligga i topp i landet när det gäller resandeutvecklingen sett till de senaste åren. Ett resultat där satsningar på utökad trafik och marknadsföring tillsammans med bättre pålitlighet och störningsinformation har spelat roll, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

För att följa upp kvaliteten och arbeta med förbättringar genomför Västtrafik årligen 30 000 intervjuer med kunder ombord på bussar, båtar, tåg och spårvagnar. Under årets tredje kvartal svarade 94 procent av kunderna att de är nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa, en procentenhet högre än samma period förra året.

– Våra kunder bedömer oss på ett tjugotal områden varje kvartal. Det är glädjande att se att nöjdheten på många håll ökat kraftigt de senaste åren, säger Lars Backström.

Sedan 2013 har exempelvis andelen kunder som är nöjda med störningsinformationen vid hållplatser ökat från 43 till 71 procent. Andelen som uppger att de litar på att komma fram i tid har under samma period ökat från 67 till 78 procent. 98 procent av Västtrafiks kunder uppger att de känner sig trygga ombord.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.