Resevaruhuset AB

Resebyråernas försäljning ökar

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 14:10 CEST

Resebyråförsäljningen ökade något under årets första hälft.
Och särskilt under juni månad ökade försäljningen stort.

– Vi har klart märkt en skillnad både bland privatresenärerna och företagskunder, fler söker hjälp för sitt resande, säger Jonas Gustafsson, vd.

De svenska resebyråernas försäljning ökade med en procent under 2012 års första hälft, enligt statistik från SRF. Mest ökade hotellförsäljningen, medan båttransporter minskade mest. I juni ökade försäljningen av privatresor med 13 procent. Charterresorna ökade med 24 procent och bilhyror med 20 procent. Affärsreseförsäljningen är däremot oförändrad jämfört med i fjol.

Vill ha personlig service

Resevaruhuset har själva gjort en enklare undersökning bland våra kunder, en stor anledning till att man vänder sig till resebyråerna är att man vill ha en etablerad aktör som kan kvalitetssäkra delarna i resan och där med har man också någon att vända sig till om man skulle vara missnöjd.  För våra företagskunder har det framkommit att allt fler bokar sitt resande via vår onlinetjänst för deras enklare resande men kan ändå få en personlig service om man skulle behöva det. Men det finns även en trend för att få fler att välja personlig service eftersom företagen gör stora tidsbesparingar när det är en resebyrå som bokar resan.

Resevaruhuset är Sveriges äldsta familjeägda resebyrå. Redan 1966 slog vi upp portarna till vår första butik på Götgatan i Stockholm. Vår långa historia gör att vi har skaffat oss marknadens kanske mest omfattande kunnande om resor och resmål. Under åren har vi också fått ett unikt kontaktnät bland våra leverantörer. Nu finns vi på tre platser i Sverige, Göteborg, Stockholm och Uppsala.

VÅR AFFÄRSIDÈ

Resevaruhuset ska genom entreprenörskänsla, engagemang och bred kunskap effektivisera våra kunders resande – Hela vägen.

FULLSERVICE

Vi kan erbjuda dig hjälp med både affärs- och semesterresan. Här ordnar vi din resa från början till slut. Oavsätt hur eller vart du vill åka.

VÅR STYRKA

Vi kan erbjuda dig personlig service i våra butiker och på telefon, samtidigt som vi också erbjuder smarta lösningar för dig som vill söka och boka din resa på Internet.

VÅRT MOTTO

Vårt motto innebär att vi inte bara ska sälja en biljett. Vi ska se till att vår kund får en problemfri resa.