Absolicon

Resecentrum drivs med solenergi

Pressmeddelande  •  2012-08-16 13:35 CEST

Taket som ska skydda resenärerna på nya resecentrum från regn och rusk får nu ytterligare en viktig funktion. Sex solfångare ska installeras för att producera el och värme.

Anläggningen är kopplad till fjärrvärmen och överskottsvärme matas ut till hushållen i Härnösand. Elektriciteten som produceras driver belysning och fläktar i byggnaden.

– Vi har varit involverade från start i nya resecentrum, och det är glädjande att entreprenören NVS nu valt sex stycken av våra solfångare för bygget, säger Johan Sandberg, vd för Absolicon.

Nya resecentrum skall stå klar under våren 2013 och då kommer resenärerna att hälsas av solfångare på taken som följer solen under dagen för att generera maximalt med energi.

– Jag tror att kommunen vill att resecentrum på detta sätt skall signalera att Härnösand är en stad med lång tradition på energiområdet med både utbildning och företag i framkant, menar Johan Sandberg.

Genom att koncentrera solens strålar kan Absolicon Solar Concentrator AB unika solfångare generera både el och värme samtidigt. Det svenska företaget är världsledande inom sin bransch och installerar solenergisystem i hela världen. De mångfalt prisbelönta solfångarna följer solen under dagen och kan förse större byggnader, industrier och fjärrvärmenät med en stor andel av energibehovet.

Presskontakt: Joakim Byström, 070-5850059

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom