Jernhusen AB

Resecentrum Göteborg installerar utrustning för hjärt- och lungräddning

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 10:30 CEST

I ett led att öka tryggheten kommer Resecentrum Göteborg (Centralstationen, Centralhuset och Nils Ericson Terminalen) att installera sk defibrillatorer, som är en halvautomatisk maskin som återställer hjärtrytmen med en strömstöt. Resecentrum Göteborg kommer på så sätt att bli en av få platser i Sverige som hittills kan tillhandahålla denna tjänst med hjärt- och lungräddningsmaskiner i offentlig miljö.

Resecentrum Göteborg invigdes 2003 och redan från starten etablerades handlingsplaner för bombhot, brand, överfall osv. Handlingsprogrammet har arbetats fram av Banverket, Jernhusen, Västtrafik, NewSec Förvaltning och Skandia Bevakning.

Årligen sker det ca 15 000 hjärtstopp i Sverige. Två tredjedelar av dem dör innan de kommer fram till sjukhuset. För att kunna rädda fler liv måste tiden mellan hjärtstopp och behandling förkortas betydligt. Möjligheten att överleva minskar med 10 % för varje minut. Mot denna bakgrund har Resecentrum Göteborg beslutat att installera tre (3) DHLR -maskiner. Installationen kommer att ske under oktober månad.

Resecentrum Göteborg samarbetar med Skandia Bevaknings AB som också ansvarar för bevakningen. Alla ordningsvakter har genomgått en speciell DHLR-utbildning och är de personer som i första hand kommer att ha tillgång till maskinerna.

För mer information:
Mikael Grahn, Skandia Bevaknings konsult (säkerhetsfrågor), 0730-32 20 56