Spjut Interaktiva Medier

Resecommunityn Backpacking.se fyller 10 år – och når snart 50.000 medlemmar!

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 07:02 CET

Idag, när sidan fyller 10 år, har Backpacking.se 48.878 medlemmar och medlemsantalet - och intresset för att ”backpacka” – ökar hela tiden, utan synlig påverkan från andra nätverk eller Facebook (Backpacking.se är ju en intresse-community, inte ett nätverk för din vänner).

Någon gång under april 2013 kommer 50.000-medlemsvallen passeras.

Varför är då intresset så stort för att resa lite längre, helt enkelt att resa med allt man behöver i sin ryggsäck utan att ha sin rutt fullt inplanerad i förväg?

-  En sak vi ser tydligt är att folk inte backpackar bara en gång, eller att man slutar backpacka bara för att man fått barn eller blivit äldre. Nu har backpacking blivit en livsstil och ungdomar såväl som barnfamiljer och äldre ger sig ut på längre och inte så organiserade resor för att få uppleva mer, säger Christer Pettersson, redaktör på Backpacking.se.

-   En annan trend vi ser är att även om Thailand, Kina och Australien alltid är populära destinationer, så kommer nya och nygamla resmål starkt. Intresset just nu är stort för Afrika, USA och andra platser i Asien som Filippinerna, Indonesien, Kambodja och Vietnam.

Så trenden går mot nya länder och nya kontinenter, utan att intresset för länder som Thailand, Kina och Australien upphör. Många backpackers genomför sin första resa till t ex Thailand, för att sedan röra sig vidare till nya länder och nya utmaningar.

Så här på 10-årsdagen ställde vi även frågan till grundaren, Mattias Järnhall:

Vilket är ditt eget drömresmål?

-  Jag förälskade mig i Nya Zeeland efter två besök där och har sedan dess alltid velat komma tillbaka.

Backpacking.se är antagligen Sverige första och största renodlade resecommunity för alla som vill resa lite längre och uppleva lite mer, med reseforum, researtiklar och mycket mer inför, under och efter resan. Våra 48.878 medlemmar är primärt i åldern 20-35 (födda 1976-1991) och det är ungefär lika många tjejer som killar.

Mer om medlemmarna (medlemsstatistik): http://www.backpacking.se/Statistics.asp

Trafikstatistik: http://www.tailsweep.se/partners/backpacking

Grundaren Mattias Järnhall sålde Backpacking,se 2006 till Luftgrop.com, samma år som Backpacking,se blev utsett till bästa reseforum

Sedan 2011 drivs Backpacking,se av webbföretaget Spjut Interaktiva Medier AB, som bland annat driver att antal webbplatser inom e-handel.