Sörmlands turismutveckling AB

Resesäljare från en av Tysklands största researrangörer i Sörmland.

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2011 12:36 CET

Denna vecka är totalt 50 st resesäljare från den tyska researrangören Dertour i Sörmland på en rundresa, för att lära sig mer om och för att kunna sälja in Sörmland i sina reseprogram.

Dertour är en av Tysklands största researrangör och säljer resor till Sverige som redan idag innebär 84 000 övernattningar varje år. I veckan kommer 600 toppsäljare och journalister till Kiruna och Göteborg på visningsresa. Det är resultatet av VisitSwedens, Swedish Laplands och svensk besöksnärings långsiktiga bearbetning av den tyska researrangören Dertour. VisitSweden räknar med att övernattningarna från Dertour kan ge ökade intäkter till Sverige med 9 miljoner. Det visar erfarenheter från tidigare destinationer för Dertour Academy. Tidigare har man besökt bland andra Hurghada, Toronto, Kuala Lumpur, Dubai, Kapstaden, Beijing, Las Vegas, Barcelona och Paris.

I anslutning till resan arrangeras en ”pre-tour” för ca 50 st av resesäljarna, av Sörmlands turismutveckling AB, tillsammans med Stockholm och Östergötland. I Sörmland kommer deltagarna att få se mer av Öster Malma, Nyköping, Södertuna Slott, Gnesta, Gripsholms Slott i Mariefred samt få en guidning i Inga Lindströms spår i Trosa. Inga Lindström-filmerna är fortsatt mycket populära och ses av många i Tyskland, Österrike, Schweiz och även Italien. De förmedlar en mycket positiv bild av Sverige och Sörmland som är viktig att använda i aktiviteter riktade mot den tyska marknaden.

Sörmlands turismutveckling AB har sedan 2003 ingått i samarbetet B2B (Business to Business) Tyskland  med VisitSweden. I samarbetet ingick 2010 13 regionala turismorganisationer. Samverkan har byggts upp för att utveckla och koppla samman nya svenska produkter och tyska arrangörer. För sörmländsk del har det under 2010 resulterat i att 15 boendeanläggningar och 43 resor har marknadsförts av 16 researrangörer i det tysktalande området. Partnerskapet finansieras av VisitSweden AB, regionerna och deltagande företag. Antalet gästnätter 2010 genom B2B var 2500 st i jämförelse med 700 st år 2005.

Kontakt: Mickan Flink, tel 0155-22 27 72

Vår affärsidé är:
”Att utveckla dig och dina affärer för att bättre möta framtidens gäster!”