RESIA Travel Group

Resia fortsätter att ta marknadsandelar

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 10:04 CET

Resia ökade försäljningen med 11 procent totalt – resia.se ökade med 125 procent

Resia, Sveriges största resebyråkedja, fortsätter att visa ökade försäljningsvolymer. Under de första nio månaderna ökade försäljningen på resia.se med över 125 procent jämfört med motsvarande tid förra året.
Totalt ökade Resia sin försäljning med 11 procent vilket är betydligt över genomsnittet. Branschindex ökade med 7 procent enligt en ny sammanställning gjord av SRF, Svenska Resebyråföreningen.

– Vår ambition är att växa ytterligare och ta marknadsandelar på den svenska resemarknaden. Glädjande är att vi ser en markant ökning på affärsresesidan och att våra kunder uppskattar vår satsning på resia.se, som i sin tur kommer att utvecklas ytterligare, säger Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadschef på Resia.

Samtidigt är försäljningen via nätet bara en av flera prioriterade försäljningskanaler. Sedan årsskiftet har Resia ökat antalet resebyråer, främst genom förvärvet av Resesäljarna i Piteå AB med tio byråer. Resia har en ambition att växa ytterligare, både organiskt och via förvärv.

– Resia har inga ambitioner att bli en internetresebyrå men väl en resbyrå som även finns på nätet. Vi ska ha den bästa servicen och det bästa utbudet även här men vår viktigaste kanal är den fysiska resebyrån där kunnig personal möter kunderna.

För ytterligare information kontakta:
Bo Jacobsson, försäljnings- och marknadschef Resia tfn 031-63 60 15 alt. 0706-53 60 15 www.resia.se
Högupplösta bilder för fri publicering: kontakta Anders Klars, tfn 031-63 60 18

RESIA etablerades 1974 och är idag Nordens största resebyråkedja. Resia har 59 resebyråer. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB, Bengt-Martins AB och Resesäljarna i Piteå AB. Huvudkontoret ligger i Göteborg. 2005 omsatte Resia drygt 2 000 Mkr (60 procent privatresor och 40 procent affärsresor). Resiakoncernen har cirka 400 medarbetare. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor.