LusFri Inspagat AB

Resistenta löss i Sverige - hjälp oss stoppa huvudlössen!

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 13:46 CEST

Nu har Smittskyddsinstitutet konstaterat att det finns löss i Sverige som är motståndskraftiga mot de kemiska luspreparaten som säljs på Apoteket. Smittskyddsinstitutet har ÄNTLIGEN gått ut med en rekommendation att man ska kamma sina barn med luskam minst 1 gång i veckan för att upptäcka om man har fått löss varje terminsstart. Det här ligger helt i linje med det vi på LusFri arbetat för i flera år och försökt få fram under kampanjen Avlusningsdagarna.

12-14 september är det dags för Avlusningsdagar igen. Luskamma du också - och tipsa dina vänner och bekanta - ju fler vi är som luskammar, desto större chans finns det att undvika lössepidemier under året. Störst chans att förbli lusfri är ju att både ta bort lusäggen och lössen.

Höstens kampanj är den sjätte i ordningen. Kampanjmaterialet om löss och luskamning är översatt till ett antal olika språk och finns att ladda ner på företagets hemsida. LusFri har också producerat en film för att visa rent praktiskt hur luskamning kan gå till. "Många tycker det är svårt att luskamma efter tecknade bilder. Därför har vi tagit fram en film som visar steg för steg hur man kan luskamma rent praktiskt" säger Natacha Wirdemark på LusFri, initiativtagare till helgens kampanj mot huvudlöss. Filmen finns på www.LusFri.nu

Mer information

För mer information om kampanjen se www.Avlusningsdagarna.se och www.LusFri.nu eller kontakta Natacha Wirdemark: 073-5033436 eller info@lusfri.nu.