AMF

Resor – svenskens pensionärsdröm

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2004 11:32 CEST

Att resa är det som svenskarna vill ägna mer tid åt som pensionärer. Det uppger 79 procent av de tillfrågade i AMF Pensions undersökning bland 1489 svenskar från 15 år och uppåt. Undersökningen visar också tydliga skillnader mellan könen. Kvinnor föredrar i större utsträckning kulturella aktiviteter. De anger också fler alternativ än männen när de uppger vad de vill ägna sig åt som pensionärer.

Det är roligt att se att många tänker positivt om sin pensionärstid och vill aktivera sig. Intressant är också att yngre människor i större utsträckning än de äldre vill umgås mer med släkt och vänner som pensionärer, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF Pension.
På frågan "Vad önskar du att du kunde göra mer av som pensionär, jämfört med det du gör idag?" anger 79 procent "resa" som favoritsysselsättningen. 52 procent vill umgås mer med släkt och vänner. Bara 10 procent vill ägna sig åt mer TV-tittande än vad de gör idag. Män vill i mindre utsträckning lägga tid på släkt och vänner och hem/trädgård än vad kvinnor vill.

Var tredje svensk mellan 15-25 år drömmer om att ägna tid åt mat och matlagning. Det är mer än i någon annan åldersgrupp. Intresset avtar tydligt med åldern, i gruppen 51-65 år är det bara 19 procent som vill lägga mer tid på mat och matlagning, och 14 procent bland de som redan är pensionärer.

Exempel på aktiviteter som fick mindre än 20 procents svar är teater, TV-tittande, sång och dans. Undersökningen är gjord av marknadsundersökningsföretaget GfK Sverige i maj 2004.

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=39802

Bifogad grafik kan hämtas digitalt (eps-format) www.amfpension.se under Pressrum -> Bakgrundsfakta. Den får användas utan kostnad. På samma plats finns också undersökningsresultaten i tabellform.

För ytterligare frågor, kontakta Anna Allerstrand, Trygghetsekonom AMF Pension, 070-519 24 60, eller Conny Johanson, Chef Information 070-216 23 16.