IHG

Restaurang Galleriet, en av Sveriges bästa krogar

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2016 10:02 CEST

Restaurang Galleriet på Görvälns Slott blev framröstad till Sveriges 15:e bästa restaurang i Restaurangvärldens prestigefulla utmärkelse Kockarnas Krog. Dessutom kom Kökschef Stefan Ekengren på en mycket hedrande 12:e plats i Kockarnas Kock.

Under måndagskvällen den 10 oktober gick Svenska Gastronomipriset av stapeln på Operakällaren i Stockholm, inför 300 specialinbjudna gäster från restaurangbranschen. Under ceremonin presenterades ett antal priser, bland annat Kockarnas Krog och Kockarnas Kock. Ingen extern jury har varit inblandad utan drygt 100 av de mest namnkunniga kockarna i Sverige har fått rösta på sina egna favoriter.

- Vi känner oss enormt hedrade och tacksamma. Att få en så bra placering när kockarna själva röstar känns sjukt härligt, säger en euforisk Stefan Ekengren.

- Jag är oerhört stolt och glad över att restaurang Galleriet hamnar på topp 20 bland de bästa krogarna i Sverige. En stor bedrift och ett stort erkännande som visar att vi verkligen är på rätt väg, nu stoppar inget oss, säger restaurangchef Josefin Carlsson om placeringen på listan.

- När vi ser vilka krogar som finns med på listan så kan man inte bli annat än stolt över gänget i kök och restaurang. Nu siktar vi ännu högre placering till nästa år, säger Johan Eklund som är medgrundare av Görvälns Slott och VD för Independent Hotel Group AB.

De 20 högst placerade i Kockarnas Krog 2016:

1 Fäviken Magasinet, Järpen
2 Esperanto, Stockholm
3 Daniel Berlin, Skåne Tranås
4 Frantzén, Stockholm
5 Gastrologik, Stockholm
6 Oaxen Krog, Stockholm
7 Mathias Dahlgren, Matsalen, Stockholm
8 Mathias Dahlgren Matbaren, Stockholm
9 Adam&Albin, Stockholm
10 Sturehof, Stockholm
11 Operakällaren, Stockholm
12 Aloë, Älvsjö
13 Lilla Ego, Stockholm
14 Volt, Stockholm
15 GALLERIET PÅ GÖRVÄLNS SLOTT, JÄRFÄLLA
16 Punk Royale, Stockohlm
17 Vollmers, Malmö
18 Agrikultur, Stockholm
19 Ekstedt, Stockholm
20 Bastard, Malmö

Görvälns Slott är ett Boutiquehotell skapat av Maria & Johan Eklund. Visionen var ett hotell i stil med de internationella Boutiquehotell de själva gillar att besöka, men som inte gick att hitta i Sverige. De har ritat och inrett hotellet helt på egen hand. Inspiration hittade de på sina resor. För Maria och Johan är helheten lika viktig som de små detaljerna. Därför är allt noga utvalt. Bara sängarna i hotellrummen är i en klass för sig. Att sova gott i dunbolster var en idé de tog med sig från New York. Möbler och lampor är köpta på allt ifrån exklusiva butiker till loppisar och resultatet är både unikt och personligt. Ett avslappnat boutiquehotell i internationell klass.

Hotellet som ligger i ett naturreservat i Järfälla, endast 2,5 mil norr om Stockholm, öppnade hösten 2008 och idag finns 38 unikt inredda hotellrum, restaurang, bar och flera möteslokaler. Under 2017 öppnar ytterligare 7 hotellrum.

Varmt välkomna till Görvälns Slott!