Svenska McDonald's AB

Restaurangbranschen satsar på födoämnesöverkänsliga - Svenska McDonald's får SCUF-gaffeln 2006

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 16:23 CEST

Många som är överkänsliga möter problem när de går ut och äter; osäkerhet kring vad maten innehåller och olust inför att fråga. Men restaurangbranschen har blivit bättre på att tillmötesgå dessa matgästers behov och önskemål. Svenska McDonald's har varit drivande bakom denna utveckling och belönas nu därför av Svenska Celiakiungdomsförbundet (SCUF).

Förbundet samlar barn och ungdomar som är överkänsliga mot gluten, laktos, mjölk- och sojaprotein. Varje år delar de ut en hedersutmärkelse, SCUF-gaffeln, till den individ eller det företag som förbättrat deras situation. I år föll valet på Svenska McDonald's. SCUF motiverar sitt val av Svenska McDonald's på följande vis:

- Svenska McDonald's har gått i bräschen bland snabbmatsrestauranger med att tillgodose födoämnesöverkänsligas behov. Med en tydlig märkning, god kunskap och bra information har Svenska McDonald's visat att man tar barn och ungdomars behov och önskemål på allvar. Svenska McDonald's har med sitt arbete med specialprodukter möjliggjort för SCUF:s medlemmar att, som vilka andra ungdomar som helst, kunna äta hamburgare med sina kompisar!

När Svenska McDonald's för femton år sedan inledde sitt arbete för att göra restaurangerna tillgängliga även för dem med födoämnesöverkänslighet var man ensam om det på marknaden. Men genom att tydligt deklarera innehållet i maten och bespara dessa matgäster besväret att behöva fråga personalen om råd har Svenska McDonald's startat en trend som är här för att stanna.

- Vi har alltid tyckt det är viktigt att alla människor kan känna sig trygga med att äta ute. Därför har vi på Svenska McDonald's satsat på att kunna redovisa innehållet i våra produkter. Det är glädjande att resten av branschen nu följer efter. Vi är stolta över SCUF-gaffeln. Det är en symbol för hur långt vi har kommit med att underlätta för dem med överkänslighet. Vi ska fortsätta och driva på det arbetet ytterligare, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på Svenska McDonald's.

Det främsta hjälpmedlet ute på McDonald's-restaurangerna för matgäster som är födoämnesöverkänsliga är Matguiden. Den gör att de slipper fråga personalen. På webben finns även en Allergiguide som underlättar valen. Matguiden, Allergiguiden och det övriga arbetet för att göra restaurangbranschen uppmärksam på problemen, är skälet till att Svenska McDonald's är årets mottagare av SCUF-gaffeln.

Svenska McDonald's tog emot utmärkelsen under SCUF:s årsmöte den 22 april.

För mer information, kontakta:
Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör,
Svenska McDonald's, 070-354 85 03

För att spara ned följande bilder gör du så här:
Ställ musmarkören på önskad länk och högerklicka. Välj "spara mål som". Nu kan du spara ner filen som du önskar. Du kan inte förhandsgranska de högupplösta bilderna nedan.